Grattis till huset! Om huset verkligen är kalkat (och inte bara vitmålat) så är det bra att tänka på att detta måste göras ganska ofta! Då är det jättejobbigt att ha en massa klätterväxter som måste plockas ned! (Jag funderar själv över en lösning med spaljeer som man lätt kan plocka av och vika undan, med växt och allt, men har inte kommit på något bra ännu). Rosor är underbart. Men, man blir vansinning av att brottas med dom när man kalkar. Men så är det ju så underbart vackert med hus som är kalkade (och inte bara vitmålade)!
Dessutom trivs varken växter eller hus särskilt bra med att växa helt intillhusväggen. Om jag vore som du skulle jag sätta buskiga rosor och höga växter en bit från väggen i stället. (Undantaget är stockrosor: Dom kan du ha närmare väggen, för dom har ändå inte kommit upp när du kalkar på försommaren.)
Kullersten eller grus..... Det blir ogräs hur som helst. Innan du vet ordet av så är det meterhögt och du får ta fram lien.... Men gruset är nog enklare att med skyffeljärn hålla rent. Jag antar att dom flesta som har 'rena' gårdsplaner sprutar. (fråga dina grannar....) Jag skulle i detta läge låta gruset vara kvar och ägna mig åt mera högprioriterade projekt. Kullerstenen finns ju kvar och kan plockas fram närhelst nu har tid och lust.
Det går att bryta upp den stenbelagda ytan och göra små 'öar' av rabatter och buskar. Om du kör ner till Brantevik (södra infarten), innan du kommer ner till hamnen på vänster sida så ser du en stor gård (Råkulle gård) där dom har anlagt en trädgård på en kullerstensgård. Fråga dom hur dom har gått tillväga.
För övrigt föreslår jag att du ägnar sommaren åt att åka runt och titta på hur andra har det, det finns ju så många underbara trädgårdar på Österlen.
--------------------
Hellre planering än plantering
|