CITAT (Reserv @ 07-03-2006, 18:18)
CITAT (Whiskuchi @ 07-03-2006, 17:02)
Jag har 100 kvadrat och tre katter. Men man får tänka på att katten lever i kubikmeter mer än på kvadratmeter. Givetvis ska man se till att aktivera sin innekatt och att ge den klätter- och klösmöjligheter, men just instängandet är inte grymt tycker jag.
Vildlevande katter har ofta stora revir, men om tillgången på föda är god (som tex runt Medelhavet där snälla människor matar katterna) slår de sig ihop i kolonier på begränsad yta - helt frivilligt. Och där är det ändå oftast okastrerade katter (som ju ofta har större revir), många (de flesta?) med innekatt kastrerar sin pälskling.
Om man tar en liten kattunge och har den som innekatt redan från födseln så naturligtvis att man kan ha den som innekatt, men att stänga inne en utekatt är rent djurplågeri, oavsett hur mycket klätter/klöspelare och leksaker dom än har. Inser du va´det är du själv skrev i ditt inlägg? Jo att medelhavskatterna slår sig ihop och lever på en begränsad yta frivilligt........just det
frivilligt , ingen har tvingat dom att leva så, men låser jag inne mina utekatter så är det inte frivillig fångenskap dom har. Jag har försökt begränsa utevistelsen till dagtid och det är ett rent helvete på sommrarna att försöka få in dom i tid, jag vet att jag aldrig skulle kunna tvinga dom som innekatter, så skulle den dan komma (vilket jag betvivlar) att myndigheterna skulle försöka lagstadga att katter inte får vistas ute........jaa då får mina små sötnosar somna in efter att ha levt ett härligt liv i frihet.
Hej hopp och lugn i stormen.
Om du läst hela tråden i ordning hade du fattat att jag svarat på little.lunatic's inlägg, och där gällde frågan hur stor yta de som har innekatter har sina katter på, inte huruvida du ska vänja om dina utekatter till innekatter.
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.