CITAT (LadyG @ 07-03-2006, 21:10)
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 21:04)
Om forskningen varit seriös så hade klickbara länkar funnits som verifierade rönen.
För mig räckte det med att läsa följande
6. Vatten
Det är helt rätt, gammalt hederligt kranvatten! Med tanke på den forskning som finns, så är det glasklart att mer vatten förbättrar fettförbränningen vid en kalorikontrollerad kost. I en nygjord studie deltog 14 friska normalviktiga personer (sju män och sju kvinnor) och man analyserade effekterna av att dricka 500 ml vatten och vilken påverkan det hade på energiåtgång, metabolism och fettanvändning[8].
Resultaten visade att genom att dricka 500 ml vatten så ökade den metaboliska hastigheten med 30%! Den ökningen skedde inom 10 minuter efter intag och nådde maxfart efter 30 till 40 minuter. Dricka vatten höjer termogenes (kaloriförbrukning via värme). Omkring 40% av den termogena effekten sker när kroppen värmer upp vatten från rumstemperatur till kroppstemperatur. Hos männen använde kroppen fett för att kunna göra det. Hos kvinnor tycks kroppen helst använda kolhydrater. Den totala termogena åtgången till vattenintaget i studien var 24 kcal. 2 liter vatten per dag skulle öka din kaloriförbrukning med ungefär 100 kcal. Om en person med en kalorikontrollerad kost skulle göra det varje dag skulle det på lång sikt försäkra om bättre fettförbränning
Jag ska villigt erkänna att jag inte alls begriper det där

Alltså, hur får de ihop det?
Jag som trodde att vattnet bidrog till att minska hungerkänslan, om man drack ett par glöas före maten. Är man inte vrålhungrig när man lägger upp maten "äter man inte med ögonen" ´men det kan vara avamncerat självbedrägeri också (man skulle äta var tredje timme, något litet iaf så hur hungrig är man då?)

Helt OT: Tandläkaren rekommenderade att jag drack vatten, snällare mot tänderna

Det är som med homeopatin. Köp en liten flaska "undermedel" som innehåller en miljarddels droppe av det verksamma ämnet... kostar ju inte mer än några hundralappar och botar alla sjukdomar.
Jag glömmer aldrig teveprogrammet jag såg för några år sedan...visade vad homeopatiska "läkemedelsflaskor" innehöll.
Visserligen hade jag redan innan förstått att det inte var riktigt sant ... men det programmet fick mina ögon vidöppna.