Jo då, Kerstin.
Jag förstår att du kan det där med "tesslorna" och även att magnetröntgen (i folkmun) inte har med röntgen att göra men jag blir galen av att människor "som är insatta" slänger sig med fackuttryck som kanske inte alla förstår speciellt inte på ett allmänt forum som småprat är.
Det vara bara därför som jag ville förtydliga.

Men det är med att undersökningar "görs om"...... Hur det är i vissa enskilda fall kan jag inte uttala mig om men generellt är det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Naturligtvis så händer det att undersökningar måste göras om av andra orsaker också t.ex att öntgenbilderna från "hemsjukhuset" inte är tillgängliga av någon anledning.
Vi i Sundsvall "gör ofta om" undersökningar som kommer från Ö-vik och Sollefteå likväl som undersökningar på patienter som vi skickar till Umeå "görs om" där.
Vore jag patient och skulle opereras på ett annat sjukhus än det sjukhus som gjort "primärundersökningen" vore jag tacksam om undersökningen görs om på den apparatur bildgranskaren är van att se bilderna ifrån.
Både undersökningsmetod, snittjocklek, gantryvinkling, kV, mAs, spole sekvenser och bildkvalitet skiljer sig ordentligt mellan olika apparater.
Nu blandade jag parametrar både från CT och MRT
/Anki