Noterar att det börjar bli restriktioner för att ha katterna springande vind för våg där man hittat virusdödade fåglar. Kan vi se början på lite mer kontroll över katterna? Inte för tidigt i så fall. Inget ont som inte har något gott med sig trots den tråkiga orsaken. Och jag vet att jag inte är ensam om dessa tankar.
Råkade zappa in ett kattprogram från Norge idag på TV. En dam som hade en drös med Norsk skogskatt hade en inhägnad plats i det fria som katterna kunde vistas i. Orsaken var att katterna inte fick gå lösa!! Undrar om det är så på många ställen eller om det gäller hela Norge?
Om man hade en infört en sån regel i Sverige hade det blivit ett ramaskri bland kattägarna, eller hur. Säkert också gnäll över förbudssverige, men det går i Norge. Där är det också hårda restriktioner för snöskoterkörning. Och många fjäll är fredade för renar vilket betyder att dom är översållade med växtlighet till skillnad från våra överbetade svenska fjäll. Norge har även en stor stam vildren men i Sverige har samerna utrotat alla vildrenar. Är det inte så också att i Finland får fritidsbåtar bara köra i allmänna farleder? Vi är nog rätt så fria i Sverige.
Ursäkta utvikningen men det var bara för att förvilla alla kattälskare. Nu tar jag på mig hjälmen och inväntar alla hugg och slag.