Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vindtålighet för fruktträd, var finns sådan info?
          Sommartorparn
          Inlägg 09-03-2006, 11:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Är det någon som vet var man kan hitta listor på hur vindtåliga olika fruktträd är?

Jag hittade en sådan lista på en dansk site, men det gällde dom sorter som finns just där. Lånade Anton Nilssons böcker om äpplen och andra frukter och där stod en hel massa om vinterhärdighet, ganska ointressant i zon 1, men däremot inte någonting om vilka som tål blåst. För mig är det nästan den viktigaste egenskapen, förutom smaken förstås.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 09-03-2006, 11:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag ska ha dom vid min stuga i skåne i riktining syd/sydväst helt öppet landskap. Det där med höga läplanteringar är ingen lösning för då skulle utsikten försvinna (dvs. meningen med hus i skåne, den vidsträckta horistonten och den höga himlen) samt att det skulle dröja ett 10-tal år innan läplanteringen var uppvuxen så pass att jag skulle kunna plantera träden, och skulle jag då hinne få någon frukt inom min livstid?

Jag vet att olika sorter är olika vindtåliga. Hos vissa sorter sitter frukten så löst så att den blåser av trädet innan den har mognat. Det är dessa sorter som jag vill undvika.

Här är länken till en dansk sida som visar den slags vindtålighetsranking som jag söker för dom svenska sorterna

Dansk äppelsida

PS, Min tanke är också att dom ska få ge vindskydd åt varandra, att dom känsligaste ska stå innerst från huvudvindriktingen räknat.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon