Det här kortet är väldigt uppförstorat, dessutom är sköldlusen vit, men dom kan i stort sett ha vilken färg som helst och ca.1-2mm. Jag har aldrig sett själva djuret, för det är gömt under sin sköld.
Dom sticker hål i bladet och suger i sig "saven" , det gör att bladen blir gula, och iblad buckliga och missbildade, plus att växten blir svagare och kan få bristsjukdomar, och bladet faller av. En del arter av sköldlöss ger ifrån sig ett klibbigt sekret som man ser på bladen under...det i sin tur kan ge upphov till att man får ett svartaktig svampangrepp. Det finns en del andra löss som också kan ge ifrån sig sekretet, men jag har alltid upptäckt mina genom att jag har sett att en del blad är lite klibbiga, och då blir det till att leta.
Dom tycker om värme och torrt, och man kan vara lite skonsammare än vad jag är, genom att blanda diskmedel och någon sorts sprit som man penslar och sprutar växten med. Dom fortplantar sig väldigt snabbt...ibland flera generationer på ett år
Men jag hoppas att Åsa har rätt, hon kan ju en himla massa om såna saker, och dessutom är det ju ingen fara för växten