Hej och välkommen Humlan zon 2-3!
På din första fråga låter det som det dog pga av övervattning, för tempen är det inget fel på. Plantorna kan klara betydligt lägre temperatur under kortare tid.
Extra belysning med lågenergi-lampa har jag ingen som hellst erfarenhet av. Men kan du tala om Watt/styrka och avstånd från plantorna?
De omskolade tomaterna bör du kunna ha i det svala rummet men det går även att ha dem kvar där de är idag. Men jag är lite bekymrad över ljuset, framtills nu har det inte varit något dagsljus som räckt åt plantorna, utan de har behövt tilläggsbelysning alla timmar. Detta kan du lätt se, om dina plantor blivit rangliga så har de fått för lite ljus.
12* nattetid klarar dina plantor, men tomater "trivs inte" i temperatur under +5 - +8* men de "dör" inte av det. I mina "öraon" låter det som att dina plantor dött pga förlite ljus i kombination av för mycket vatten.
Sedan angående jordgubbar o Smultron.
Båda sorterna bör man så redan i Januari om man har möjlighet.
Smultronen skall gro mörkt och svalt och har lång grononingstid. Jordgubbarna tål lite ljus när de gror och de gror lite fortare. Men de tar lång tid på sig att växa upp till plantor. Så du får ha tålamod. Men de kommer att hinna växa till små plantor i sommar. Sedan om du kommer att hinna få bär i sommar skall jag låta vara osagt.