CITAT (Humlan zon 2-3 @ 12-03-2006, 00:01)
Tack för alla Era svar...
Hamilton: Tack det känns roligt att chatta och lära sig

Jag får förtydliga mig lite angående ljuset. Jag har haft tomatplanterna i tilläggsljus hela tiden fram tills nu då solen har varit framme hela veckan. Jag har haft en lågenergilampa på 5W (motsvarar väl 40W kanske???) på ca 35 cm avstånd.
Angående smultronen. Du skrev att de skulle gro svalt och mörkt...det hade jag också för mig och jag blir en aning förvånad att det inte står något om det på odlingsanvisningen på påsen...?! Om de ska gro mörkt ska man ställa dem i en garderob då

eller bara täcka över dem på någe sätt?
Åsa: Intressant det du säger om det här med de olika såperioderna innan utplantering...jag är ju novis som ni märker angående detta men jag tycker det är så roligt. Jag fattar dock inte då varför de då skriver som odlingsanvisning på majsen, sås mellan mars/april....och sår man då t ex i början av mars så blir ju 4-6 veckor utplantering i slutet av april/början av maj? Vad fina dina yellow wonder var.
Så här ser sådden ut nu:
http://www.odla.nu/album/data/humlan33/tb_...4314_p44403.jpg(ehh bilden blev en aning liten....men men det står ju att man kan bara ladda upp 100 kb?!) Har jag gjort fel...?
Det är tomater på rad 1,2 och lite på 4 och 5. Hur tycker ni de ser ut? På rad 3 är plantan som är längst ut till hö min Solros Titan...Är den för ranglig tros?
näe nu måste jag ha min skönhetssömn

Jag kan knappt skriva ordentligt......
De där såanvisningarna för grönsaker som finns på fröpåsarna är ganska värdelösa vi har ett avlångt land och man kan inte sätta ut växter vid samma tidpunkt i norra sverige som man gör i södra sverige + det är skillnad på hur snabbt olika jordar värms upp. Marssådd för majs borde innebära växthus + skåneklimat för ingenstans i sverige är det +15 i marken när dessa som är sådda i mars är redo att planteras ut.
Kolla istället in
Runåbergs hemsida de skriver ut bättre och mer utförliga såråd då det gäller grönsaker. (När du går in på de olika grönsaksgrupperna så klickar man på den gröna texten "hela odlingsbeskrivningen" så får man utförliga instruktioner)
Ex. majs som man hittar under fruktgrönsaker har denna odlingsbeskrivning hos Runåbergs (en fröfirma med bättre odlingsbeskrivningar när det gäller grönsaker finns nog inte i sverige):
Ursprungligen kommer majsen ifrån södra Mexico, Guatemala och Honduras. Men vilken växt som är dess förfader, är ett biologiskt mysterium och forskare i olika läger har bråkat länge. Det s.k. ’majskriget’ pågår ännu för fullt. De äldsta fynden av odlad majs har hittats i Tehuacandalen i Mexico och är ca. 5000 år gamla. Mångtusenåriga fynd har gjorts över hela Mellan- och Sydamerika och även i södra USA. Och när Columbus kom, odlades det redan mellan 2-300 olika sorters majs. Allt ifrån den söta majs vi är vana vid, till sorter endast avsedda för djur och i de mest skiftande färger. Efter det att Columbus tagit med sig frö till Europa, spreds majsen med ilfart till Afrika, Indien, Tibet och Kina, där den, efter bara några årtionden, var vanlig i odlingarna. Majsen odlas nu över hela världen i en mängd varianter och är ett av de viktigaste sädesslagen. Men tyvärr har de allra flesta gamla sorterna försvunnit och marknaden domineras nästan totalt av hybriderna idag. Majs föredrar en djup sandblandad mulljord med ett pH-värde över 6,5 och är tacksam för en god tillgång på näring. Det är en värmekrävande växt som trivs tillsammans med bönor, ärter, potatis, gurkväxter, solros och dill, men inte med salladskål och tomater. Majsen har hanblommorna i toppen som en vippa, medan honblommorna sitter i rader på en kolv i bladvecken intill stammen. Så eller plantera aldrig majsen i en ensam rad eller en dubbelrad. Pollineringen blir mycket dålig. Helst ska majsen växa i ett fyrkantigt block för bästa pollinering. Vid dålig pollinering saknas en del korn på kolven och spetsen är helt outvecklad. Håll noga undan ogräset tills plantan är 30 cm hög. Men hacka grunt, majs har mycket rötter nära ytan. Vattna vid torka och ta helst bort sidoskotten nertill på plantan. De tar en del kraft och försenar och försämrar skörden.
SÅDD: Så inomhus eller i bänk 4-6 veckor innan utplantering, ca. 4 cm djupt och håll en temperatur kring 25°C under groningen. Sänk temperaturen efter uppkomsten för att undvika att de blir gängliga. Skola om plantorna i separata krukor när de är 5-10 cm höga om du bredsått dem. Majs är frostkänslig, så plantera inte ut förrän frostrisken är över och jorden blivit uppvärmd. I södra och i varma lägen i mellersta Sverige kan man så tidig majs direkt på friland. Jordtemperaturen måste vara minst 15°C för att inte obetade fröer ska ruttna och att täcka med fiberduk har god effekt.
AVSTÅND: Ha 20-30 cm mellan plantorna och 70-80 cm mellan raderna. Eller odla i dubbelrader med 25-30 cm mellan varannan rad.
SKÖRD: Sockermajsen är skördemogen när silktrådarna vissnat helt och kolvarna har blivit tjocka och trubbiga och fröna fått en svag gul färg. Trycker man med nageln på ett majskorn, ska en något trögflytande, mjölkvit saft komma fram. Koka kolvarna omedelbart och njut. De kan också frysas eller konserveras. Kolvarna till popkornmajs får sitta kvar tills de är riktigt mogna.