CITAT
Jag vill ha en hund med mycket motor, en hund man verkligen kan jobba med. Raser som tex labrador och golden retriver attraherar mig inte så mycket.
Labrador- , Golden- och flat coated retrievers ÄR hundar med mycket motor.. Hundar som behöver mycket stimulans och motion. (Det kräver ju alla hundraser, men en del mer, andra mindre.)
CITAT
Och jag är beredd och har dessutom möjlighet att lägga ner mycket tid på en hund. Ser hunden som en livskamrat, inte som en hobby.
Tycker du säger emot dig själv lite. När man väljer ras (blandis eller renrasig) måste man tänka på vilket liv man har och vilka intressen man har. En hund är både livskamrat OCH i många fall en hobby. Du säger ju själv:
CITAT
Självklart tänker jag ansluta mig till nån brukshundsklubb. Både för min och hundens skull. Skulle tycka det var jättekul att jobba med tex skydd med hunden.
Jag hoppas att du
verkligen tänker igenom dina tankar om att skaffa hund. Du kanske har mycket tid nu, men har du det om 5, 10, 15 år också? Du kanske är sugen på att resa? Delar du ansvaret med någon? Det måste man självklart inte göra, men det underlättar.
Gå till bibblan och låna en massa böcker om olika hundraser. Besök kennlar/uppfödare. Du kanske kan låna/vara hundvakt en tid? Det gjorde vi innan vi bestämde oss. Från den dagen vi sa att: "Det skulle vara mysigt med en lite jycket" till den dagen vi faktiskt hade lilla Keno tog det över 2 år.. Vi ville
verkligen vara säkra på att vi tog rätt beslut.
Vill absolut inte skriva dig på näsan, men jag vill både för din och din eventuella hund att det ska bli bra.