Jag tycker att Death Row är grovt inhumant, eftersom det innebär att man sitter dödsdömd men inte alls vet när man kommer att avrättas. Kan bli imorgon, kan bli om 10 år. Ska man tvunget ha dödsstraff (vilket jag är emot) så ska det vara kort väntetid mellan domen och straffet. Då blir det ju ett problem visserligen, med folk som döms felaktigt och sedan frias med hjälp av DNA exempelvis. Är man avrättad kan man inte få upprättelse. Men detta i sig är ju ett argument mot dödsstraff.
Bättre med livstids fängelse i sådana fall. Om det verkligen är livstid, och inte obestämt, som i Sverige. Även Sveriges "livsstidsstraff" är inhumana. Bättre att säga "25 år" eller "livstid (och mena det)" etc.
Funderar för övrigt på om inte straffarbete vore bättre än fängelse i många fall. Typ, röja skog med slö bågfil, eller andra aktiviteter långt från "civilisationen". Då kanske det inte skulle vara lika "coolt" att sitta i fängelse, som en del verkar tycka idag. Slaveri? Tja. Vi tvingar ju hederligt folk in i värnplikt, eller i krigstjänst om så krävs, det är ju också form av slaveri i sådant fall.
Håller för övrigt med om att det är värre att förgripa sig på ett barn än att snabbt och enkelt mörda gärningsmannen. Men det är ändå fel med statliga mord tycker jag, speciellt som det alltid finns risken att domstolen gjort fel. Och hur ångrar man en avrättning?
--------------------
zon2.5
|