|
Hej, det beror förstås på var i Sverige du bor. Jag bor i Stockholm, har två uteplatser i marknivå, en mot norr och en mot söder. Uteplatserna har golv av betong och allt jag har är planterat i urnor av lera eller plast samt i trätunnor eller i korgar av flätad pil. Under två rätt så tuffa vintrar har jag haft perenner och buskar utomhus utan särskild paketering och det har gått bra. I vintras dog en liten klätterbenved, och vårvintern gick hårt åt mina rhododendron, men det var mera vårsolen än kylan som gjorde skada i det fallet. Jag har bl a syrener, nepeta, aluntot, salvia, clematis alpina, smultonschersmin, sockertoppsgran, humle, funkia, flera sorters nävor. Nu har jag inget tak över mina uteplatser och det kan vara en fördel, eftersom snön (om den kommer) isolerar naturligt.
Jag vet att det brukar hävdas att alla krukor måste packas in ordentligt på hösten, men som sagt min erfarenhet är att det går förvånansvärt bra ändå. Förutsatt att man har satsat på växter som klarar ett par zoner hårdare klimat. Stockholm är zon 2 så jag köper enbart plantor som passar i zon 3 och uppåt - helst zon 5 så känner jag mig "trygg". Krukorna bör förstås också vara rymliga. Ställ dem mot väggen så får de lite värme från huset.
Lycka till!
tmf
--------------------
Zon2-are till vardags (krukodlare i Stockholmsförort). Sommartorpare i zon 2-3 (Skaraborg).
|