Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 1 819
Hej!
Har en liten fråga: "HUR övervintrar jag mina prenna klättervxter i kruka på bakongen?" Just nu har jag en clematis och en kaprifol. Det kommer att bli en humle och en guldhumle. Alla i kruka.
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309
Jag blir så imponerad. Övervintring redan! Och själv kämpar jag med en klematis som dör nu i sommar på balkongen! Jag hade tänkt mig en härligt grön vägg, kanske med någon enstaka blomma, men icke. Skott efter skott vissnar.
Vågar jag sätta en ny nu eller är det för sent?
Är din balkong inglasad eller inte?
Min erfarenhet av växter utomhus i krukor är precis samma som tmfs. Växterna klarar sig otroligt bra utan skydd. De flesta i alla fall. I vintras hade jag rosen Sommerwind, en daglilja och en liten tuja i liggande krukor- viktigt så att jorden inte blir så våt - i zon 1 visserligen, men vintern var snöfattig och mycket kall under lång tid. Det gick bra trots att jag inte täckt dem alls.
Jordgubbsplantorna i jordgubbstunnan frös däremot - de klarade vintern innan - och en annan ros i kruka dog också, men det gjorde temyntan och en del annat i rabatten också .
Mina fuchsior frös även de fast jag täckt dem efter alla konstens regler.Så det var en hård vinter! All övervintring är ju ett lotteri på sätt och vis.
Fast egentligen vill man knappt tänka på att sommaren kan ta slut. Vi njuter lite till först!