Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad skulle du göra först, om du tog över trist, ovårdad trädgård?
          Vad skulle du göra först
          Vad skulle du göra först
          Göra upp en noggrann plan innan jag gör någonting annat [ 7 ] ** [9.21%]
          Få köpnoja på plantor och frön att fylla den med [ 12 ] ** [15.79%]
          Sätta ut några fina krukor med blommor, så ser det i alla fall litet välkomnande ut så länge [ 10 ] ** [13.16%]
          Se ut en plats för älsklingsträdet/älsklingrosen/favoritperennen el. motsv. [ 5 ] ** [6.58%]
          Rensa, gallra och ansa allt det ovårdade, för innan dess kan jag inte se hur resten ska bli [ 41 ] ** [53.95%]
          Röja bort rubbet och börja på ny kula [ 1 ] ** [1.32%]
          Ingetdera - jag skulle aldrig köpa ett hus med en sådan trädgård! [ 0 ] ** [0.00%]
          Totalt antal röster: 86
          Gäster kan inte rösta 
          Ingo
          Inlägg 17-03-2006, 01:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Jag satt och funderade på vår trädgård som vi flyttade till i somras. Häcken mot gatan var hyggligt välskött och gräsmattan klippt men i övrigt finns mycket att göra: Äppelträd som underhållits enligt principen att ta fram motorsågen när man tycker att de har blivit för stora. Ett fåtal ogallrade, risiga prydnadsbuskar. Små taniga bärbuskar som nog aldrig har sett ett enda korn gödsel. Ingenting som blommar utöver träd och buskar - inte en rabatt, inte en enda perenn! Däremot massor av ogräs ända upp till buskar och träd som kommit hit av sig själva.

Jag satt och tänkte på var i allt detta jag ska börja, när det slog mig att vilket svar jag kommer fram till nog säger väldigt mycket om vilken sorts trädgårdsmänniska jag är. Ja, kanske vilken sorts människa överhuvud taget.
          Så för att ta reda på litet mer om er, så där på skoj, så ställer jag frågan vidare till er: Vad skulle ni ha börjat med i samma situation?

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fruberglund
          Inlägg 17-03-2006, 10:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Valde rensa osv. fast det stämmer inte riktigt för jag började med att ta ner en massa träd. Vet att det är en "dödssynd" i vissas ögon men det blev så mycket bättre. De stod alldeles för tätt. I år åker nog äppelträdet också som står så dumt placerat. Ska ersättas med ett plommonträd på annat ställe.

Allt jag har gjort tycker jag förbättrat och det är bara en sak jag ångrar lite och det är att jag röjde ner Rönnspirea-häcken på baksidan men den är på gång igen så inte så stor skada skedd....vi kan väl säga att jag föryngringsbeskar den bara biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera

Inlägg i den här tråden
          Ingo   Vad skulle du göra först   17-03-2006, 01:26
          Monica M zon 4   Saknar alternativet "Avvakta tills det börjat...   17-03-2006, 06:53
          gunnelö   Precis så tänkte jag också. Jag skulle låta det g...   17-03-2006, 07:31
          Hum   Jag har en liknande situation med min farmors gaml...   17-03-2006, 07:39
          Evgeni   Phu! Såg att det var fler som är lika galna so...   17-03-2006, 08:25
          AnitaGg   Jag flyttade in i ett sånt hus i somras. Valde ren...   17-03-2006, 09:53
          Tesa   Valde att sätta ut krukor...för det skulle jag gör...   17-03-2006, 12:20
          kerstin z5-6   Valde :) Se ut planteringsställe för favorit ros -...   17-03-2006, 12:23
          Carex   jag valde anternativet att sätta ut några krukor, ...   17-03-2006, 12:40
          Ingo   Där ser man. Kul att ingen hittills har valt det s...   17-03-2006, 14:09
          Eva 33c   Jag valde alternativet "Se ut planteringsstäl...   17-03-2006, 15:29
          carren   Valde rensa, gallra osv alternativet men vet inte ...   17-03-2006, 21:43
          kerstin z5-6   svåla av ... är det vinbär ? Gamla ? ... vi hade t...   17-03-2006, 22:23
          Dozer   Får man välja alla alternativ utom det sista? När ...   18-03-2006, 10:18
          Irene_L   Valde alternativ sätta ut krukor. Saknade också al...   18-03-2006, 12:08
          Hum   Åt mig gick faktiskt hela förra sommaren åt bara m...   18-03-2006, 20:07
          Ingo   Klart man får välja det sista också annars skulle...   19-03-2006, 00:39

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 16:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon