Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grop eller upphöjd mark runt nya träd?
          tmf
          Inlägg 03-07-2003, 10:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 1 817

Hej,
          Jag och en granne i bostadsrättsföreningen har en diskussion om skötseln av några nyplanterade träd och buskplantor. Det gäller plommon, körsbär och hagtorn. Min granne vill att det ska vara en grop i jorden vid varje planta där stammen möter jorden för att han ska kunna bevattna hinkvis i gropen. Jag hävdar att det tvärtom ska vara lite upphöjd jord runt stammen, och att det riskerar att bli för blött med grop-bevattnings-metoden.

Nån som kan ge besked om vad som är rätt?

--------------------
          Zon2-are till vardags (krukodlare i Stockholmsförort). Sommartorpare i zon 2-3 (Skaraborg).

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 03-07-2003, 12:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag brukar göra avlutning från stammen och ett litet dike i dropplinjen av trädet (i marken under krongrenarnas spets).

Det är vanligt att trädet sjunker ned något i gropen efter en tid. Det är lätt att det rinner jord ned mot stammen och att förädlingsstället, ympen eller ockuleringen, kommer ned i jorden.

Med dike runt trädet kan man både skydda stammen från rinnande jord, och hälla en hink vatten vid bevattning.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon