Där ser man. Kul att ingen hittills har valt det sista alternativet. Kanske är de flesta här så inbitna trädgårdare att man ser det som en utmaning att få stil på en sådan trädgård, snarare än något avskräckande?
Att alternativet "vänta och se vad som växer" inte finns med beror på att i just den här trädgården finns faktiskt inget att se!

Inga gamla rabatter eller land där skatter kan dölja sig och under buskarna finns bara kirskål. Annars är det naturligtvis ett bra råd.
Själv har jag svårt att välja ett av alternativen och det är väl litet dilemmat. Kanske skulle jag också ha börjat med "rensa, gallra och ansa" om jag hade haft några utsikter att bli klar med det på en säsong - men p g a småbarn och husrenovering har jag så litet tid för trädgård att det skulle ta flera år innan jag fick börja plantera något!
Kanske blir det en kombination för min del. Inleda ett lågintensivt men tålmodigt krig mot kirsen och vallörten. Börja gallra syrenerna, svåla av runt bärbuskarna och gödsla dem. Och så någon kruka vid entrén, en ampel på verandan och kanske, kanske en plats för något älsklingsträd. Och bland detta sporadiska påtande kommer Den Stora Planen att börja värka fram.