Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor!, Vilka har du?
          ester
          Inlägg 02-07-2003, 18:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Jag älskar rosor och till min stora lycka trivs de i min trädgård! wub.gif

Längs verandan växer Flammentanz. 13 meter och 6 plantor. De doftar inte, men de växer som ogräs. De planterades för 2 år sedan och blommar med hundratals vackra rosaröda blommor.

I min berså växer de som doftar:
          3 st Maidens Blush. Mina favoriter eftersom de växer så snabbt och blommar så rikligt. Doftar underbart. Planterades förra sommaren och är redan en dryg meter höga. Ljust rosavita.
          2 st Maxima. Också förra årets plantering. De ska ju vara kraftiga buskar, mina är små och ser lite klena ut. Den ena blommar för första gången och doften är helt fantastisk!!! Vita rosor.
          2 st Königen av Dänemark. Rosa, fyllda rosor. En planterades förra sommaren och en i våras. Båda har massor av knoppar och växer ordentligt.
          2 st Madame Plantier. Bägge planterade i år. Den ena är full av små knoppar, men det tar nog nån vecka innan de slår ut.
          2 st Irma Balsgårdsros. Laxrosa, fylld och otroligt vacker. Inte så stark doft. Båda planterade i år och bara den ena blommar.

Framför huset står 3 stycken Schneewitchen. Tycker inte att de doftar, men de ser ut som vita anemoner. Små och kompakta buskar från förra året.
          Och så min favorit. En gammal buskros som stått både i farmors trädgård och hemma hos mina föräldrar. Förflyttad med rotskott. Den har vita, bollformade små rosor som doftar. Kort blomning i början av juni och blommorna vissnar direkt om man tar in dem.

Till nästa år vill jag ha ännu fler wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 03-07-2003, 21:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Glömde mina Portlandsrosor som inte gillar detta regnande, tunga blommor.
          annars är dom perfekta i rabatter ca 1m
          Jacques Cartier och Yolande D`Aragon, båda rosa.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2025, 09:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon