Jag förstår inte riktigt ändå. Om du redan går på HR så måste du ju ha gymnasiebehörighet, och egentligen är det ju behörigheten som man skaffar sig på IV.
Har din SYV kollat upp så att det inte finns någon plats ledig i årets etta i Lund så att du kunde få hoppa över nu. Ibland är det någon som slutar under läsåret. Det kanske kunde vara ett sätt att komma runt poängkraven om du nu har behörighet. Visserligen har de andra eleverna då redan läst vissa kurser som du inte läst, men sådant brukar man kunna ordna i efterhand.
Och be dina föräldrar hjälpa dig att kämpa för att du ska få band på böcker som Kerstin sa. På min skola har vi kostat på extra band till elever som behövt det i språk t.ex. - även om de kostat tusentals kronor.
När du har ett sådant specialintresse och stora kunskaper i ämnet vore det ju väldigt konstigt om det inte skulle gå att hitta en väg för dig att få en utbildning också.
Samtidigt förstår jag din pappa, att han vill att du ska fullfölja en gymnsieutbildning. Det är viktigt att ha ett gymnasiebetyg. Speciallärare finns fortfarande, men de är en bristvara. Det är så otroligt många som behöver hjälp idag. Det blir fler för varje år.
Lycka till!