CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 13:13)
CITAT (AnnammA @ 06-03-2006, 12:53)
Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna

att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren...
Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar...
Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare.
Lycka till!
AnnA
Annamma! Vet du om dina är rotäkta eller ympade? Det sägs att de ympade är mer känsliga så jag undrar om dina kanske är just ympade eftersom de verkar vara lite kinkiga.
Vi har som sagt en av varje så det ska bli spännande framöver att se om de beter sig olika!
Jag vet faktiskt inte om de är ympade eller rotäkta...Dåligt, va?(Och det är egentligen bara en som jag har ett riktigt namn på...Den som varit skraltigast av dem..De andra har jag köpt har antingen hetat tex gul träpion el bara träpion. Någon har jag dessutom inte kunnat låta bli att köpa som fynd för halva priset. Jag ska försöka scanna in en bild - genom en bekant- på min största träpion i blomning. När jag köpte den, förresten, för en del år sedan, var det här med buskpion ett rätt så okänt begrepp. Nu när pionintresset mer vaknat överallt finns det ju större utbud och mer info om hur man ska sköta sina buskpioner.)
Och nu börjar tiden igen att börja kolla in kommande eventuella knoppar, räkna och begrunda, och VÄNTA....!!!
Jag har även några småplantor i kruka, som bo i växthuset över vintern, och en av dem är det nog läge för blomning i år, för nu börjar den bli ett par år. Det var en planta som jag och barna råkade trampa till i ett par omgångar, och sedan trodde jag att den dog(den stod också på ett dumt ställe!)men så hittade jag både blad och rötter, och så blev den krukad.
Hälsn
AnnA