Hur som helst är det vansinnigt äckligt.
Testas de som inte tål fenylalanin etc vid födseln? Kanske är man själv överkänslig utan att veta om det.
Nä, fy för konstgjorda saker som inte behöves. (Jag är dock medveten om att "behövs" och "vill ha" kan variera mellan olika personer)
Mitt senaste hatobjekt är sukralos. Fick det av misstag i en Yoggi för ett tag sedan, jag fattade inte att den där texten på framsidan, "utan tillsatt socker" (eller vad det stod) egentligen borde varit "med tillsatt fusksocker".
Efter att ha suttit med en mugg med yoghurt i 30 minuter, utan att ha druckit upp den, så befarade jag att den fadda eftersmaken berodde på något fel. Kollade förpackningen, och jodå, konstgjort socker var tillsatt. (Normalt sett dricker jag upp en mugg yoghurt på få minuter, om inte sekunder...

Har sett att Felix har tillsatt sukralos i tomatketchupen (inte i deras vanliga dock). Om man tycker att kolhydraterna från vanlig ketchup är ett problem när man käkar makaroner eller pommes frites så undrar jag om det inte vore lika bra att skippa ketchupen helt.