Inte för att jag dricker aspartamsötad läsk (undviker alla lightprodukter som pesten) men en 330 ml burk läsk sötad med aspartam ger ca 20 mg metanol, medan en lika stor volym fruktsaft ger 40 mg metanol och en dryck med alkohol vid samma volym ger ca 60-100 mg metanol.
Mängden fenylalanin är ca 100 mg i en burk dietläsk, jämfört med 300 mg i ett ägg, 500 mg i ett glas mjölk och 900 mg i en stor hamburgare.
Mängden intagen fenylalanin eller metanol genom konsumtionen av aspartam är alltså minimal, jämfört med mängden fenylalanin eller metanol som man får i sig vid intag av annan föda.
Kliniska studier har inte kunnat påvisa några toxiska effekter och inte heller någon ökning i plasmakoncentrationer av metanol, myrsyra eller fenylalanin vid ett dagligt intag av 50 mg/kg aspartam (lika med 17 burkar dietläsk dagligen för en vuxen som väger 70 kg) (1,2).
Aspartam.seSen har vi ju livsmedelverkets trätråkiga text om cancer:
"Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte heller är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta.
I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid.
Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta (2). Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt. Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien.
Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor."
SLVFast jag håller mig till sån't med riktigt socker ändå.