Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När kan dessa flytta ut?, Murgröna, campanula, pensé, ringblomma..
          Lottiz
          Inlägg 21-03-2006, 12:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

Nu börjar jag som många andra att med iver o frustration vänta in vårsolen och drömma om när altanen kan fyllas av växtlighet. Detta är min första altan, och då jag lämnat min trädgård känner jag mig osäker på krukodling utomhus och skulle uppskatta svar om dessa första vårblommor.

Har så smått börjat driva upp fröer nu, har även vuxna växter som ska bli utflyttade och tänkte köpa till lite nytt så snart det går. Men jag vet inte när jag törs börja med de tidigaste, och har inte lyckats hitta information tillräckligt.

1. Har en söt stjärnklocka (campanula portenschlagiana) som pryder en större kruka, i mitten tänkte jag stoppa ner Aster så fort fröna har blivit unga plantor. Kan campanulan klara några minusgrader dagtid redan nu och sova inne på natten, och hur låg temperatur klarar mina unga astrar?

2. En äldre och frisk murgröna ska få sällskap av nyköpta plantor av pensé, eftersom murgröna klarar att vara ute året om borde den väl kunna härdas försiktigt redan nu?

3. Mina ringblommor börjar redan sätta fart, än får de stå i barnkammaren en tid, men hur kalla grader klarar dessa ynglingar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-03-2006, 19:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

För det första spelar det ingen roll hur härdiga" dina växter egentligen är -Har de drivits upp , eller varit inne som krukväxter är de lika känsliga som vilken sommarblomma som helst -de tål ingen frost alls i nuläget
          Avhärdning för sol, ljus vind och temperatur tar minst 1vecka och är ingen idee att göra så länge det är många minus om nätterna .
          När det bara går ner mot +1-+2 grader nattetid kan du börja -några timmar i taget med fiberduk på-för att sedan lämna ute över natten -fiberduk om kyla hotar .
          Att ta ut dem dagtid o ha dem inne på natten är ingen bra idee annat än i början av avhärningen ...men inte redan nu

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-12-2025, 07:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon