CITAT (Inga från Närke @ 21-03-2006, 17:38)
En fråga: Använder ni konserveringsmedlet för att det ska hålla sig längre eller varför? Hur många år ska ni ha det stå och hur förvarar ni det?
Jag har aldrig haft i något konserveringsmedel på den tiden jag gjorde saft, sylt. gele eller äppelmos. Bara vanligt socker. Även det lilla jag gör idag så har jag det inte t.ex. i gele som är det jag gör. Bär lägger jag i frysen i lagom stora förpackningar med lite socker, så man kan tina upp och äta som efterrätt och det blir slut på en gång.
När jag höll på med allt detta så hällde jag upp sylt,gele och äppelmoset på rena glasburkar så fullt det går, sedan parafinerade jag dem och på med ett tätslutande lock. Förvaringen var i kylskåpet en del och sedan i en sval källare och nog höll det tills nästa säsong började.
Färdigkokt saft kan man förvara i frysen i plastflaskor som inte är fyllda helt upp eftersom de sväller vid frysning, annars kan men ha bären i frysen och koka den mängd man vill ha som räcker någon månad och förvara det i kylskåpet.
Jag kanske är lite annorlunda men jag har aldrig förstått mig på detta med att använda tillsatser mer än socker.
Bor i lägenhet (ergo ingen jordkällare eller sval källare under huset) och den frys jag har rymmer inte mer än den redan har. Det är den där delade modellen där överdelen är kyl och nederdelen är frys.
Inte mycket plats där mao, däremot är köket utrustat med ett rejält stort skafferi. DÄR förvarar jag sylt, saft, marmelad och annat bär-jox - men då måste det konserveras först.
Du tror inte jag skulle fryst in mer bär om jag kunnat? Men alla rabarber, slånbär, körsbär, hallon, jordgubbar, vinbär i alla dess former och så vidare... Nej, jag har inte det utrymmet. Det behöver jag till annat också, som mat t ex.
En annan detalj i sammanhanget är att vi i vår familj gör av med väldigt lite sylt, marmelad osv så det måste hålla sig ett år, om det går. Ändå brukar jag få kasta sånt som jäst eller möglat (oftast det som stått längst in)

Dessutom måste man ju tillsätta så hysteriska mängder socker för att det ska skydda mot mögel. Läste att man, för att sylten ska bli hållbar, måste tillsätta minst 500 gram socker per kilo bär. Minskar man mängden socker måste man tillsätta konserveringsmedel, eller frysa sylten.
Därför gör jag som jag gör, och tillsätter atamon. Det står sig inte särskilt bra där jag kan lagra produkterna, och jag har inte plats någon annanstans.
Frågan är ju om man törs äta något av det längre...