Hej Flaxxs,
Jag jobbar som studie-vägledare och det en bra idé att gå över på IV och läsa upp ämnen och ev. komplettera med ämnen som du kan behöva för att få behörighet och/eller för att höja ditt meritvärde. Att gå gymnasiet idag är en förutsättning för att ha en grundutbildning av något slag.
Har du "svårigheter" i form av tex dyslexi eller något annat som gör att det krävs mer av dig för att du ska klara dina betyg så har du likadana rättigheter till hjälp i gymnasiet som i grundskolan.
När det sedan gäller dina frågor du hade så kommer här ett försök till svar:
1.Precis som det nämnts i tidigare inlägg så finns grundutbildningen för trädgård inom gymnasieskolan på Naturbruksprogrammet med inriktning mot trädgård. I den yrkesinriktade delen av utbildningen varvas teori med praktiska övningar på ett naturligt sätt med årstidsväxlingarna. På hösten och våren får du vara med om sådd och skörd av frilandsodlade grönsaker. Under utbildningen får du även lära dig att planera en trädgård, plantera och föröka växter, beskära träd och buskar, bekämpa växtsjukdomar och skadedjur, bygga trappor och murar, odla i växthus och odla grönsaker på friland. Det ingår även 15 veckors APU (Arbetsplatsförlagd utbildning).
Men för att öka risken för att få ett jobb så räcker det i regel inte med att gå gymnasiet utan man måste studera vidare tex inom kvalificerad yrkesutbildning (KY) finns grund- och vidareutbildning för trädgårdsmästare eller vid Sveriges Lantbruksuniversitet där det finns trädgårdsingenjörsprogrammet, som omfattar 80 poäng (2 år) med möjlighet till ett tredje påbyggnadsår.
2. Jobb får du genom att söka genom tex AF (arbetsförmedlingen), du kan även själv ringa runt till olika trädgårdsfirmor, handelsträdgårdar, plant-gardencenters för att kolla om de behöver någon anställd. Sen kan man även starta eget.
3. Vilka jobb du får beror på vad du väljer att utbilda dig till.. det finns olika slags yrken inom trädgårds-området. Tex:
* Trädgårdsmästare: Du planerar och leder arbetet vid trädgårdsföretag eller parkanläggningar, antingen som anställd eller som egen företagare.
*Trädgårdskonsulent: Du ger råd och information om trädgårdsodling till yrkesodlare. En uppgift som blir mer och mer viktig är att arbeta för att produktionen anpassas till de allt strängare miljöbestämmelserna. Som statligt anställd trädgårdskonsulent har du också en del myndighetsuppgifter, till exempel att skriva yttranden, intyg eller handlägga andra ärenden.
*Trädgårdsarbetare: Som trädgårdsarbetare är du en av de som ser till att det finns krukväxter, snittblommor, tomater och sallat i butikerna. Du arbetar med växterna från sådd till leverans.
*Trädgårdsanläggare: Du leder, organiserar och utför du arbetet med att anlägga och underhålla parker, kyrkogårdar och andra grönytor, både i stan och på landsbygden.
Som det skrivits i tidigare inlägg så är det svårt att säga hur arbetsmarknaden ser ut inom trädgårds-jobben i framtiden. Många trädgårdsföretag idag är familjeföretag med få fast anställda. En utökad marknad medför att svenska trädgårdsodlingsföretag också satsar på export. Ekologiskt odlade trädgårdsprodukter är efterfrågade i Sverige och ger också möjligheter till export.Samtidigt så konkurrerar den svenska trädgårdsnäringen med andra leverantörer av trädgårdsprodukter inom EU.
Det blev ett långt svar men jag hoppas du har fått svar på lite av dina funderingar i alla fall. Har du fler frågor, hör gärna av dig igen så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Sen önskar jag dig ett varmt lycka till med din utbildning och att du når ditt mål så småningom..till syvende och sist är det du som ska välja vad du vill göra av din framtid..och det är inte alltid "vägen är spikrak" ibland får man ta lite omvägar.
MVH Ingela.