Jag är tveksam till fler avdelningar. Kanske kunde man till och med minska det antal vi har idag. (Jag har själv förespråkat en för träd och buskar så jag är del i kategoriökningen.)
Anledningen till min tveksamhet är att detta i första hand är ett forum för kommunikation och kunskapsutbyte - inte ett arkiv. Det finns ett mervärde på ett forum som detta som inte finns med ett arkiv, och det är att olika människor får kontakt med varandra när de frågar och svarar.
Om man vill ha tips i en fråga vill man inte först sitta och leta i trehundra olika avdelningar för att se om en liknande fråga ställts tidigare. Man vill inte heller behöva fundera i flera minuter för att se var man ska ställa frågan. Man vill kunna fråga direkt. När man får svaret är det roligare att få ett formulerat svar, än ett svar som är en hänvisning till sida si och så.
Och för dem som är engagerade i en fråga och gärna svarar andra gäller väl att man tycker det är roligt och givande att svara. De dagar man inte tycker det är roligt att upprepa svar kan man väl ge en hänvisning. Då brukar det vara andra engagerade som tar över och svarar personligt, och som peppar och skapar kontakt.
Arkivfunktionen kan man bygga upp med bra sökmetoder. Engagerade trädgårdsmänniskor har ofta inget emot att inspireras av andra växtslag och idéer än dem man själv håller på med. Kontakt mellan trädgårdsintresserade tror jag skapas bäst genom att man håller kategorierna så få som möjligt så att många inspireras att följa flera olika huvudkatergorier.
Ska vi ha en katergori för varje växtart möts inte rosfantasterna med komposterarna. Det vore synd.
Cilla Ps. Att detta första inlägg som handlar om forumet inte lades i kategorin "support" (som ska handla om forumet) är ett exempel. "Småprat" som är den bredaste kategorin, läser väl de flesta. Alttså: Breda kategorier läses av många. Smala av få. ds.
--------------------
|