Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blommande orkideer, Hur får man dem att blomma om?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 26-03-2006, 16:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Hej!

Jag är en av alla dem som fascinerats av alla fantastiska orkideer som man kan köpa numera. De är ju så lättskötta (i alla fall brudorkideerna) och blommar så länge. Det blir lätt att man börjar samla men då märker man att alla minsann inte är lika lätthanterade.

Jag har speciellt problem med sorten Cambria där jag köpte en fantastiskt blommande sort men vilken senare bara verkar förtvina efter en lång och fin blomning. Det är nu ett och ett halvt år sedan jag köpte den och plantan har nu bara några gröna partier kvar. Den har alltså långsamt (verkar det) torkat ihop och jag har fått plocka bort blad efter blad. Det börjar med att bladspetsarna torkar och sedan sprider det sig ner ända till krukjorden. Förvisso kommer det nya gröna blad men det kompenserar inte bladfallet. Jag vattnar denna orkide precis som mina andra (d v s högst en gång i veckan och en gång i månaden med orkidenäring. Hur kan jag få liv i den igen? I somras hade jag den ute i trädgården men det kunde inte stoppa tillbakagången (som jag såg redan förra våren).

Jag har också orkideer av typen Ballerina och Starclas nobile och de ser ut att trivas bättre men jag har inte lyckats att få dem att blomma om. Exempelvis växer min Ballerina mycket bra men den har inte blommat om på ett par tre år nu. Finns det något tips? Samtliga mina orkideer står i ett fönster mot nordväst och får alltså inte så mycket direkt solljus men det skall de väl inte ha heller? T ex, mina brudorkideer trivs utmärkt med detta.

Finns det några tips?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Carex
          Inlägg 26-03-2006, 22:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

detta tycker jag också är en intressant fråga, min står relativt halvdragit och har det väldigt ljust, den får rotblöta en gång i veckan i duschen. Den har också stått svalt ett tag och den står ute på somrarna, har omplanterats, men blommar den om för det? Nej, självklart inte. Alltså en vanlig cambria.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 01:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon