Jag tycker det är utmärkt att vissa specifika avdelningar finns. Jag som inte äger en enda krukväxt (=rumsväxt) är inte alls intresserad av dessa frågor. Och jag vet att när jag får tid och råd kommer jag att vara mycket intresserad av dammfrågor och vet att dessa har ett eget forum att söka i. Att Pallkrage-klubben fått sitt eget forum tolkar jag mer som en humoristisk samförståndsblinkning.
Kanske hittar vårt nya forum först sin form när ett år har gått och alla problem vi ställs inför under växtåret har dykt upp. Jag är övertygad om forumet hade skapats under det varmare halvåret hade vi haft frågor från Webmaster om vi skulle ha ett forum för änglatrumpeter och fuchsior. För en som jag, som inte tycker om dessa växter, var det ortroligt tjatigt när dessa frågor ständigt dök upp i det gamla forumet.
Det jag saknar är en tekniksida, "Gör så här-sida": om du vill ha en bild, ha smilies, vad betyder de olika smilies-budskapen, kursiv text, vad betyder alla hus, gröna tummar, gula pilar? vad betyder alla prickar på kuvert? hur gör jag för att få citat inramade? ändra font (vet alla vad font är?)? vad är en tagg? så här gör du med en länk, hur söker du en speciell sak, speciell signatur etc.
Säg nu inte att all denna information finns redan, för det gör det nog, men den är inte lättillgänglig! Nu tycker jag den ligger på "programmera-video-nivå" Jag blir bara utmattad av allt som finns att välja mellan. Trial and error-taktik gäller för mig, jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag lyckades och det blir kaos och till slut tröttnar jag. (Jag har lyckats med att dubblera mina inlägg, jag har flera gånger undrat var i helsike mina inlägg tagit vägen, de har bara försvunnit.) När det gäller att ta till sig "forumhantering" är det pedagogiskt klokt att ta en sak i sänder som man lär sig behärska. Kunskapen är ju inte avhängig av att man lär sig saker i kronologisk ordning (som är ett måste när man ska lära sig baka bröd) utan man kan lära sig behärska en sak här och en annan där, vilket gör det lättare för Webmaster att göra en "handledning". Nu tycker jag det finns en anda av att Webmaster (och andra datanördar), besitter en gemensam kunskap som de tror att alla behärskar. All information ska ges på mottagarens villkor.
--------------------
Eva i zon I
|