CITAT (Kajsa @ 27-03-2006, 12:38)
Sommartorparn
Denna vinter har jag för första ggn haft växtlampa, i augusti tog jag skott av alla kära, och under lampan har pel. vuxit lite i vinter, men inte vilat helt som i garaget där jag har mörkt. Pelargonerna som stog under växtlampan är jättepigga med knoppar nu och pel. i garaget har just kommit fram, och som vanligt dör en del efter januari.
Så jag tror att mörkret tar död på många, bättre övervintra ljust/ svalt.
Vanliga större zonalpel. tycker jag verkar enklast i mitt mörka garage,
så fort jag övervintrar ovanligare sorter blir det svårare i garaget.
Så växtlampan är räddningen, så nöjd efter denna vinter, nu kanske jag vågar mig på fler miniatyrer/ dekorativpel. och engelska sorter.
Tack för redig förklaring!
Zonalpelargoner är det alltså man bör hålla sig till om man inte har möjlighet till extraljus eller sval förvaring. Sökte förgäves efter denna info på pelargonsällskapets hemsida där man lockar med vackra bilder på alla möjliga ovanliga sorter....
Nu har jag köpt lite häng-, äggskals-, fjärils- och dekorationspellisar i tron att dom var lika rustika som mina vanliga pellisar. Men OK, är dom snygga över sommaren o hösten så får jag vara nöjd med det.
Övervintring föresten..... Mina brukar blomma för fullt ända tills jag tvingar in dom i klädkammaren (litet fönster) för att få plats med adventsgrejerna. Hittills har jag låtit dom stå där till april/maj ibland juni, men vad jag förstår tar många fram dom redan i februari. Med andra ord, övervintringen är en bara en fråga om ett par månader !?