Om jag börjar med att säga, pelargoner behöver inte vila på vintern, det är en myt!
Övervintringen handlar om vilka möjligheter man har.
Min erfarenhet är att en temperatur mellan 12-15 grader och lysrör "över huvudet" på dem, är det mest optimala. Då blommar dem och är fina året om!
Nu är ju det lite svårt att ordna för de flesta av oss, men huvudregeln är: ju varmare du har dem, ju mer lyse behöver dem och tvärtom, ju mörkare du måste ställa dem, ju svalare måste de ha.
Att ha de i fönstret vintern igenom fungerar alltså vanligtvis alldeles utmärkt, under förutsättning att du kan ordna med belysningen. Likaväl kan du ställa dem i mörka källaren om den håller en temperatur på 5-10 grader.
Stora, kraftiga exemplar av grönbladiga zonaler brukar klara mörka källaren alldeles utmärkt. Höststicklingar och dekorativa med mycket vitt på bladen har du större möjlighet att lyckas med om de får stå i fönstret med extrabelysning.
Jag kan tillägga att hängisar har jag aldrig lyckats övervintra, förrän i år! De var så fina i höstas att jag bestämde mig för att hänga dem i köksfönstret ett tag, innan de åkte i komposten. De lever och är fina ännu, trots att jag inte har annat än en liten, fjantig 15 W lampa i fönstrena.
Så prova dig fram, pelargoner är tåliga