CITAT (mulle @ 27-03-2006, 16:04)
Våra hundar som vi hade då jag var barn blev 15 respektive 14 år - de fick aldrig annat än hushållets egen mat, allt från havregrynsgröt till ärtsoppa och strömming fanns i matkoppen.
Jag är lite kluven själv.
Å ena sidan är ju färdig hundmat ett modernt påfund som inte liknar hundens ursprungliga diet.
Men å andra sidan är vår egen människomat förädlad till max med en massa tillsatsämnen, så var den inte förr.
Så jag har valt en kompromiss.
Jag ger dagligen en burk Pedigree Pal Junior för att Coffee säkert ska få i sig vitaminer. Den andra måltiden är antingen blandmat med rester från det egna bordet då vi har ätit riktigt bra råvaror. Eller så får hon det hon gillar allra mest, dvs rått hjärta.
Dessutom får hon ett rått ägg i veckan och mycket frukt.
Men hela tiden finns det nog en liten gnagande oro för att något ska vara fel i alla fall...
Mulle
Den färdiga hundmaten liknar hundens ursprungliga diet när det gäller näringssammansättning.
Det är väl mest "formatet" som är konstlat.
Den ursprungliga kosten är ju kött, kött och kött.
Bara olika sorter.
Sen tror jag inte att man för den skull skulle kunna ge varg-kost till våra tamhundar.
Trots allt har ju hunden förändrats en hel del med tiden.
Däremot är definitivt inte matrester från dom två-benta lämplig hundmat.
Det tror jag alla experter är eniga om.
Självklart överlever dom ... inte så ... men om man vill ge en fullvärdig kost närmast.
När det gäller burkmat/mjukmat så är det nog egentligen inget större fel på den.
Tidigare (när vi hade högre krav på märkning) kunde man läsa att t.ex. den svindyra hundmaten "Cesar" innehöll 98% vatten.
Jäkla dyrt vatten
En av fördelarna med dom hårda kulorna är att dom också hjälper till att hålla hundens mun fri från tandsten.