CITAT (HelenaF @ 28-03-2006, 21:23)
Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla?
Rosentstav (som är en perenn), gladiolus, dahlia, anemoner, har jag erfarenhet av. Ingen av dem är försent att börja ned nu. Nästan tvärtom!
Gladiolerna sätter jag i landet i slutet på maj. Då blommar de ganska sent på sommaren vilket jag gillar eftersom jag då plockar in dem till snitt. Man kan förodla dem i krukor inne om man vill att de ska blomma tidigare. Anemoner gör jag likadant med, men de kommer fortare. Dahliorna brukar jag låta starta inne, jag bor ju i zon 5 så sommaren är kort.

Och de är väldigt frostkänsliga. Men jag har inte börjat än, vi har minst 2 månader kvar till sista frost här. Kanske i slutet på april eller något sånt, svårt att minnas! Höga dahlior blommar senare än låga tycker jag.
Rosenstav är som sagt perenn, den kommer nog inte att blomma första året.

Köper du den nu så ska du nog sätta den i kruka tillsvidare och låta den stå svalt inne tills du kan plantera den ute. Risken är att roten torka om du bara spara den tills du kan gräva ute.
Förhoppningsvis rycker fler forumister in och svarar på dina frågor. De kanske har andra erfarenheter än jag.