Medlem
Antal inlägg: 311
Medlem nr: 5 324
Måste bara fråga om det är vanligt att en clivia (mönjelilja) skjuter en ny blomstängel när den första precis har vissnat.
När jag flyttade hemifrån fick jag min mammas gamla clivia som jag aldrig någonsin hade sett blommat och inte blommade den hos mej heller sen. Den dog i samband med en flytt för några år sedan. När jag sen hittade en med en rejäl knoppklump förra våren så var det ju kul att se hur den såg ut när den blommade. Och att den blommade den här vårvintern också kändes som en jätteseger! Och så kommer det nu en stängel till!
(Jag hade kunnat skriva detta i tråden Mormors clivior som ligger längre ner men den var aktuell i augusti och innehåller mer tjafs än cliviainfo)
Medlem
Antal inlägg: 33
Medlem nr: 6 917
Öhm, jaha... Då känns det som att de kan få gnola vidare i värmen ett halvår till då da. Att försöka ordna kylperiod fram tills början juni/juli känns lite fånigt, även om vi bor i Sverige...
Jaja, vad är väl en bal på slottet... Jag får väl se den blomma om knappt ett år istället...
Föresten! Kan den tycka om att bo ute på sommaren? Om den får en plats inte mitt i den värsta solvärmen så borde det totalt bli kyligare än att bo inomhus? Vad tror ni om det?