Jag kan hålla med om att det går fortare att "rensa" kirskål i gräsmattan än i rabatten. I gräsmattan är det bara att köra över med gräsklipparen. Det går även fortare att klippa en kvadratmeter gräsmatta än att rensa ogräs i en kvadratmeter rabatt som blivit invaderad av ogräs, men t.ex. fick vår dagliljerabatt (3 kvm) ungefär fyra plantor ogräs under hela sommaren, vilket tog mig sammanlagt sisådär tre minuter att åtgärda
Vid en sommarstuga som man besöker ett par-tre ggr om året är vildväxande äng det allra lättaste att sköta. Då behöver man bara klippa ut en rundel med gräsklipparen där man vill ställa sina trädgårdsmöbler.
Mossmatta är annars en kompromiss. Vi låter mossan frodas på de ställen den trivs på, så blir det mindre gräs att klippa

Jag anser att en "gräsmatta" ska vara grön, platt och inte stickas för mycket, sen spelar det ingen större roll vad exakt det är som växer där. Vår "gräsmatta" är en blandning av gräs, mossa, groblad, klöver och små oidentifierade blålila blommor