Den måste ha varit spelgalen! En del tjädertuppar blir det nu när det är speltid, antagligen för att de har överskott av något hormon. Då ser de allt möjligt som rivaler och kan gå till anfall mot folk, djur, bilar, ja i stort sett allt som rör sig. Dessutom är de stora och har en väldig kraft, så det är bäst att se upp! Att de hamnar mitt i centrum bland affärer o s v är verkligen inte vanligt - det bästa skulle nog vara att fånga in tuppen och släppa honom i något mer öde skogsområde.
För kanske 10-15 år sedan, när jag jobbade i Tiveden, hade vi en sådan spelgalen tjädertupp som var framme och bråkade. Ibland blev det rena cirkusen, t ex när tjädern flaxade in i hantverksboden och skrämde slag på tanterna som jobbade där, och när Gösta Hjerpe (!) vid kolmilan fick ge tjädern en orre gång på gång. Själv gick jag ofta med sopskyffeln i ena handen och kameran i den andra, och fick riktigt bra bilder på den galna tjädern. Så småningom fångades den in och kördes till ett mer ödsligt område en bra bit bort, och kom inte tillbaka så vitt jag vet.
Olle
|