CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:30)
Nu är ju inte bladen någon säker metod att namnsätta en Hoya. Min sk blå har blad som imperialis alba och inte som någon rauchii.
Finns ingen säker källa att få veta rätta namnen.. Ta acuta, som skulle ändras till verticillata och sen tillbaka igen. Tycker man kan vara säker innan alla byter namn. Jag behåller ursprungsnamnet jag fått vid inköp lägger till ändringar, det är nog det bästa att göra så. Var och kollade Asian nurcery i Usa där säljer man fratena med sukulenta blad, nej stämmer inte den liknar den diversifolian jag hade på 70-80 talet. Det fanns fler ex.
Paul Shirley säljer fraterna med röda blommor, ser ut att vara meliflua ssp fraterna ingen likhet överhuvud taget. Alla sulawesii och andra ,måste ju detfinnas något mer för att peka på just den Hoyan. Så sp sulawesii eller något annat ortnamn räcker inte. 50 sp Sulawesii men små, stora blad håriga, släta, vad säger det, ingenting.
Det har blivit mycket med nya som du skrev köp kom o köp. Vi samlar väl inte på namn eller hur.
Ha de bra i det som verkar vår.
Måste bara säga att det är otroligt intressant att läsa dina inlägg.
En fråga, är blommor något hundra % sätt att säga vad sin imperialis är?
Tänker på att blommornas färger verkar skifta ifrån gång ifrån gång. Lite beroende på hur mycket ljus det är?