|
vad tror ni tjejer och killar. ska vi våga oss på att skicka sticklingarna nu? här är plusgrader även på natten nu.
morellen
28-03-2006, 08:10
JA, hurra! Fast jag måste bara fixa fram lite material att packa i. (sambon har inte riktigt förstått att små kartonger är guld värda i detta läget och förnvillar delar av min förpackningssamling)*S*
Linda_A
28-03-2006, 08:11
Låter som en bra idée! Inte alls avundsjuk på er som får era snart. Jag vill måste dock vänta tills jag kommer hem igen om ett par veckor. Hoppas att det inte gör det svårt för någon.  Morellen:Min mumlade något om att det inte finns en enda kartong i huset kvar. Jag svarade, jag tar hand om naturen, tänk på naturen. Återvinner ju på högsta nivå!!
CITAT (morellen @ 28-03-2006, 08:10) JA, hurra! Fast jag måste bara fixa fram lite material att packa i. (sambon har inte riktigt förstått att små kartonger är guld värda i detta läget och förnvillar delar av min förpackningssamling)*S* jag kör med allt, från mjölkpacket till smörboxar
stennie
28-03-2006, 08:40
Äntligen... Pm:ar dom som jag har lovat i kväll !
Blomstertanten
28-03-2006, 08:47
Hurra ! Våren är här !!!! Finns inget bättre än tomma fiskpinnepaket !!! 3 cm tjocklek så klarar man sej från att betala extra porto för skrymmande. Alla sticklingar har ju inte fått rötter ännu  Ska jag vänta eller ?
Å va spännande  Linda.. då får du ditt ödesträd när du kommer hem då. (det är rotat och har redan börjat växa)
CITAT (Blomstertanten @ 28-03-2006, 08:47) Hurra ! Våren är här !!!! Finns inget bättre än tomma fiskpinnepaket !!! 3 cm tjocklek så klarar man sej från att betala extra porto för skrymmande. Alla sticklingar har ju inte fått rötter ännu  Ska jag vänta eller ? nä...skicka du... jag har nog inte alla rotade heller... har säkert glömt att klippa av någon
Blomstertanten
28-03-2006, 09:16
CITAT (pejori @ 28-03-2006, 09:04) CITAT (Blomstertanten @ 28-03-2006, 08:47) Hurra !
Våren är här !!!!
Finns inget bättre än tomma fiskpinnepaket !!! 3 cm tjocklek så klarar man sej från att betala extra porto för skrymmande.
Alla sticklingar har ju inte fått rötter ännu :unsure: Ska jag vänta eller ? nä...skicka du... jag har nog inte alla rotade heller... har säkert glömt att klippa av någon  Ok, ska försöka få i väg dina i morgon då Ska nog göra en kontroll av mej själv, så jag inte glömt klippa till nån
Linda_A
28-03-2006, 09:22
Yenny: Super! Tur att man har gjort så att man har lite plats över med.  Din har börjat få rötter med om jag inte har helt fel. Blomstertanten: Nä inte alla mina har fått rötter heller. Vissa får efter en dag andra dröjer år. Tur att jag slipper läsa om alla era sticklingar i alla fall. Fast jag har en liiiten känsla av att jag kommer hem med mera än jag har plats för.
morellen
28-03-2006, 09:26
CITAT (Linda_A @ 28-03-2006, 09:22) Fast jag har en liiiten känsla av att jag kommer hem med mera än jag har plats för.  Då får du skicka över lite till mig
Linda_A
28-03-2006, 09:37
CITAT (morellen @ 28-03-2006, 09:26) CITAT (Linda_A @ 28-03-2006, 09:22) Fast jag har en liiiten känsla av att jag kommer hem med mera än jag har plats för.  :lol: Då får du skicka över lite till mig  Klart, allt som jag inte vill ha får du.
*Grodan*
28-03-2006, 11:00
Yeeesss! Äntligen dags! Jag har fullt upp efter jobbet ikväll och imorgon så tyvärr hinner jag inte skicka förrän i början av nästa vecka - hoppas ni kan hålla er till tåls! Lindas skott väntar jag med tills jag hör ifrån dig här på forumet. Jag har inte heller riktigt alla rotade, dvs inte bella luis bois... De vill inte riktigt, flera av dem har dött efter hand för mig. Ni får nyklippta skott så hoppas jag ni är bättre på att rota än vad jag är. Har provat rota i vatten och i jord men inte i vitmossa... ännu...
morellen
28-03-2006, 12:58
har också märkt att just Louis bois verkar kinkig att rota. Förra skottet tog jättelång tid på dig innan det fisk rötter (och så lyckades jag ha ihjäl det när den väl rotat sig - gissa om jag svor? Skall testa i vitmossa nu så får vi se om det går bättre...
Linda_A
28-03-2006, 13:24
Håller med ang Louis Bois, detta är mitt sista försök. Om jag nu inte skulle hitta en stor planta eller så.
Blomstertanten
28-03-2006, 14:52
2 små hoyor är nu på resande fot ! Destination Göteborgstrakten
norpydorp
28-03-2006, 17:17
jag väntar med o skicka tills det blir lite varmare... här är det drivis och snö, har skottat bort 3deci snö idag men den som väntar på nåt gott
CITAT (pejori @ 28-03-2006, 18:26) Jag håller för fullt. Grattis!! Emma
Linda_A
28-03-2006, 20:28
CITAT (pejori @ 28-03-2006, 18:26) Jag med självklart.  Är det den vanliga eller någon "sort"?
håller alla tummar!
norpydorp
28-03-2006, 20:42
vill se bild sen när dom e riktigt på gång....superspännande!!! har oxå nåt på gång i min impis men det lär väl inte bli nåt.....men jag har hittat en liten liten knopp i cagayanensis!!
Linda_A
28-03-2006, 20:56
Och jag har hittat en liten mirco blomstängel i min cembra.
Annelie32
28-03-2006, 23:17
Hur gammal ungefär ska en imperialis vara för att blomma ?? GRATTIS pejori JAG SKA HÅLLA TUMMARNA FÖR DIG och neeej jag är inte alls avundsjuk nääääääädå inte alls ............  fast ändå lite glad för dig ändå
*Grodan*
29-03-2006, 08:10
Grattis till knopparna, jag håller tummarna! Jag har fått mina första knoppar i memorian och två små pedunklar i obovatan. Håll en liten tumme för dem också.
BT...det är den vanliga. min är ett år nu...så den kan blomma tidigt.... det är så spännande så det är inte klokt... har hittat knoppar både här och där... klippte en stickling till yenny igår, tror jag, och efteråt såg jag knopparna neoebudican har arton blommstänglar nu....
morellen
29-03-2006, 12:15
Riktigt spännande med imperialisen! Jag skickar sticklingar i nästa vecka till dem jag fått adresser av (förutom till er som bett mig vänta) Får väl bi mkt sås och varma koppen i helgen så att kartongförödet bättras på.
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 12:15) Riktigt spännande med imperialisen! Jag skickar sticklingar i nästa vecka till dem jag fått adresser av (förutom till er som bett mig vänta) Får väl bi mkt sås och varma koppen i helgen så att kartongförödet bättras på. japp...och paketen runt plast och fryspåsar går också bra....  nu är alla på väg, så dom är framme imorgon.
Blomstertanten
29-03-2006, 14:46
Kom på nu att jag har ingen aning om jag lämnat adress till alla jag ska byta med Och vilka har jag fått adress ifrån ? Jag tror jag är helt snurrig nu  Alltså värre än vanligt ! Det är bara Pejori jag har koll på !
Vet ni..jag blir aldeles tokig då det pratas om sticklingar  Killen min tror nog jag fått fnatt  Han fick stoora ögon då jag sa att jag skulle få hem flera än de jag redan har!  Föresten... funderade lite på det där med att rota Jag brukar rota mina i vallig jord med små lekakulor och perlit. Samt ställa de i plastpåse eller som jag gjort med de senaste:  Fast jag vet inte vad som är det optimala egentligen? Om jag inte minns helt fel så brukar Pejori rota sina i fuktad akvariesand!? (gör du något mer än det pejori? Har i ett akvarie kanske? ) Och så finns det ju vitmossa också... fast det har jag inte alls testat på (vet inte alls hur det går till eller vart jag skulle få tag på den för den delan)
Linda_A
29-03-2006, 15:55
CITAT (yenny @ 29-03-2006, 15:41) Vet ni..jag blir aldeles tokig då det pratas om sticklingar  Killen min tror nog jag fått fnatt  Han fick stoora ögon då jag sa att jag skulle få hem flera än de jag redan har!  Föresten... funderade lite på det där med att rota Jag brukar rota mina i vallig jord med små lekakulor och perlit. Samt ställa de i plastpåse eller som jag gjort med de senaste: Och så finns det ju vitmossa också... fast det har jag inte alls testat på (vet inte alls hur det går till eller vart jag skulle få tag på den för den delan) Hehe min sambo sa idag att jag skulle skriva en lista på hur han ska ta hand om mina hoyor.  Han är van vid det här laget. Jag tittade på en sån där som du har idag, funderar på att skaffa 3 stycken till en av mina hyllor sen. Verkar vara rätt smidigt. Jag har aldrig fått vitmossa att funka bra men det beror mera på mig än något annat, de torkar ack så snabbt för mig. Och ja och vattning är väl inte alltid på topp. Jag rotar det mesta i vatten och det funkar helt okej för mig i det flesta fallen. Vitmossa hittar du på plantaget eller liknade ställen. Detta har jag fått idag  "Fd.hoya sp blå" Ska väl nu heta Imperialis Rauschii (men jag gör skillnad på dem två ännu. Vanlig imperialis  Imperialis Rauschii
morellen
29-03-2006, 16:10
Bästa varianten hitills för mina rotningsförsök är följande, sätt sticklingen i vitmossa i en kruka, sätt gärna krukan ihop med flera andra i en stor, genomskinlig plastbytta och ta plastfolie eller liknande som lock (lätt när man behöver vädra. Har de flesta på akvariet nu för att få undervärme och även om ljuset inte är optimalt där så verkar de komma igång bra. När de fått rötter planterar jag om i en blandning av orkidekompost och såjord och låter en hel del vitmossa vara kvar runt rötterna. Mycket lecakulor i botten och så gäller det för förvirrade personer som mig själv att komma ihåg dem så de inte torkar ut i början. Gjorde samma sak med tre av mina tjurigaste sticklingar från förra året som visserligen överlevt vintern men vägrat växa och nu verkar iaf min sp thai 3 få igång lite nytillväxt.
Linda_A
29-03-2006, 16:26
Kom på att tänka på en sak, kunde man inte ta en sån som Yenny har och fylla med vitmossa (kanske blir dyrt, men vitmossa håller väl rätt länge) och ha dem på rotning där? Kunde vara bra med en sticklinglåda/rädda tillbaka till livet? Och om man har ljus över så kanske det "blir bättre".
Jag har aldrig testa med lock direkt.
sitascorner
29-03-2006, 16:53
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 15:55) CITAT (yenny @ 29-03-2006, 15:41) Vet ni..jag blir aldeles tokig då det pratas om sticklingar  Killen min tror nog jag fått fnatt  Han fick stoora ögon då jag sa att jag skulle få hem flera än de jag redan har!  Föresten... funderade lite på det där med att rota Jag brukar rota mina i vallig jord med små lekakulor och perlit. Samt ställa de i plastpåse eller som jag gjort med de senaste: Och så finns det ju vitmossa också... fast det har jag inte alls testat på (vet inte alls hur det går till eller vart jag skulle få tag på den för den delan) Hehe min sambo sa idag att jag skulle skriva en lista på hur han ska ta hand om mina hoyor.  Han är van vid det här laget. Jag tittade på en sån där som du har idag, funderar på att skaffa 3 stycken till en av mina hyllor sen. Verkar vara rätt smidigt. Jag har aldrig fått vitmossa att funka bra men det beror mera på mig än något annat, de torkar ack så snabbt för mig. Och ja och vattning är väl inte alltid på topp. Jag rotar det mesta i vatten och det funkar helt okej för mig i det flesta fallen. Vitmossa hittar du på plantaget eller liknade ställen. Detta har jag fått idag  "Fd.hoya sp blå" Ska väl nu heta Imperialis Rauschii (men jag gör skillnad på dem två ännu. Vanlig imperialis  Imperialis Rauschii  Hej Bra att du skiljer dom åt, än är säkert inte sista ordet sagt om dessa. Låt alltid det inköpta gamla namnet följa med även när ni säljer annars blir namnförvirringen ännu värre.
Linda_A
29-03-2006, 17:40
sitascorner: Det var bra att jag gjorde rätt då.  Plus att jag tänkte att det kunde vara kul att se om jag kan upptäcka några skillnader mellan dem. Det ska jag göra.
morellen
29-03-2006, 18:26
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 16:26) Kom på att tänka på en sak, kunde man inte ta en sån som Yenny har och fylla med vitmossa (kanske blir dyrt, men vitmossa håller väl rätt länge) och ha dem på rotning där? Kunde vara bra med en sticklinglåda/rädda tillbaka till livet? Och om man har ljus över så kanske det "blir bättre".
Jag har aldrig testa med lock direkt. fast jag skulle vara orolig att svamp och annat mysko skulle börja växa i vitmossan om man hade den i hela. I vissa av sticklingarna från stenåsa som jag skaffat kan man se rejält med alger på mossan... och alger i karen vet vi ju vad vi gillar? Min idé åt det hållet skulle väl vara ett lager sand på botten och ställa krukor på det, Men pejori, du rotar dina direkt i sanden? Eller har jag fattat fel?
morellen
29-03-2006, 18:33
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 16:53) Hej Bra att du skiljer dom åt, än är säkert inte sista ordet sagt om dessa. Låt alltid det inköpta gamla namnet följa med även när ni säljer annars blir namnförvirringen ännu värre. Ja, hur är det med hoya sp Philipinerna (aka "blå") Jag såg på stenåsas hemsida att det skulle vara samma som rauschi? Har inget att jämföra med nu men skall snart få en rauschi i brevlådan. blir aldeles galen på alla dessa namn och synonymer *S* Brukar skriva det namn jag köpt den under och så försöka ha någon fusklapp med mer info. Vart skall man vända sig för att kolla upp om det är olika handelsnamn, namnbyten eller olika varianter? Den storslagna planen är att göra en riktig databas över mina hoyor så man bara kan mata in nyförvärven och info om var de kommer ifrån, ev blommning och mer eller mindre intressanta tips. Fast det är bara på idéstadiet ännu... Har glömt det lilla jag lärde mig på högskolab om att lägga upp databaser men detta verkar ju som en bra metod att motivera en uppfriskning...
det är nästan hopplöst... dom byter ju namn hela tiden... parasitica är igentligen verticilliata.... mc. gregorii förekommer inte i handeln, så dom som säljs under det namnet är troligen incrassata.... så håller det på... eller så läggs det till ett namn efter, som lao....sulawesii eller liknade, fast det är samma blomma...köp mera köp mera!!!! ny sort...köp köp. blir så trött på sådant... behåller också dom namn jag får från köparen, och samlar info och bilder överallt...tills jag är säker.
Linda_A
29-03-2006, 19:24
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 18:26) fast jag skulle vara orolig att svamp och annat mysko skulle börja växa i vitmossan om man hade den i hela. I vissa av sticklingarna från stenåsa som jag skaffat kan man se rejält med alger på mossan... och alger i karen vet vi ju vad vi gillar? Min idé åt det hållet skulle väl vara ett lager sand på botten och ställa krukor på det, Men pejori, du rotar dina direkt i sanden? Eller har jag fattat fel? Det låter ju inte alls mysigt. :S Jag har aldrig köpt sticklingar därifrån eller lyckas med vitmossa utan när det gäller att torka ut den.  Men det var bra att veta, din idée låter bättre med andra ord.
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 18:26) Min idé åt det hållet skulle väl vara ett lager sand på botten och ställa krukor på det, Men pejori, du rotar dina direkt i sanden? Eller har jag fattat fel? ja..jag rotar i sanden, men jag har en burk med våt sand som står på botten i ett akvarium, eller på rampen om det är fullt .
så här ser det ut...
sitascorner
29-03-2006, 20:30
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 18:33) CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 16:53) Hej Bra att du skiljer dom åt, än är säkert inte sista ordet sagt om dessa. Låt alltid det inköpta gamla namnet följa med även när ni säljer annars blir namnförvirringen ännu värre.
Ja, hur är det med hoya sp Philipinerna (aka "blå") Jag såg på stenåsas hemsida att det skulle vara samma som rauschi? Har inget att jämföra med nu men skall snart få en rauschi i brevlådan. blir aldeles galen på alla dessa namn och synonymer *S* Brukar skriva det namn jag köpt den under och så försöka ha någon fusklapp med mer info. Vart skall man vända sig för att kolla upp om det är olika handelsnamn, namnbyten eller olika varianter? Den storslagna planen är att göra en riktig databas över mina hoyor så man bara kan mata in nyförvärven och info om var de kommer ifrån, ev blommning och mer eller mindre intressanta tips. Fast det är bara på idéstadiet ännu... Har glömt det lilla jag lärde mig på högskolab om att lägga upp databaser men detta verkar ju som en bra metod att motivera en uppfriskning... Nu är ju inte bladen någon säker metod att namnsätta en Hoya. Min sk blå har blad som imperialis alba och inte som någon rauchii. Finns ingen säker källa att få veta rätta namnen.. Ta acuta, som skulle ändras till verticillata och sen tillbaka igen. Tycker man kan vara säker innan alla byter namn. Jag behåller ursprungsnamnet jag fått vid inköp lägger till ändringar, det är nog det bästa att göra så. Var och kollade Asian nurcery i Usa där säljer man fratena med sukulenta blad, nej stämmer inte den liknar den diversifolian jag hade på 70-80 talet. Det fanns fler ex. Paul Shirley säljer fraterna med röda blommor, ser ut att vara meliflua ssp fraterna ingen likhet överhuvud taget. Alla sulawesii och andra ,måste ju detfinnas något mer för att peka på just den Hoyan. Så sp sulawesii eller något annat ortnamn räcker inte. 50 sp Sulawesii men små, stora blad håriga, släta, vad säger det, ingenting. Det har blivit mycket med nya som du skrev köp kom o köp. Vi samlar väl inte på namn eller hur. Ha de bra i det som verkar vår.
Linda_A
29-03-2006, 20:41
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:30) Nu är ju inte bladen någon säker metod att namnsätta en Hoya. Min sk blå har blad som imperialis alba och inte som någon rauchii. Finns ingen säker källa att få veta rätta namnen.. Ta acuta, som skulle ändras till verticillata och sen tillbaka igen. Tycker man kan vara säker innan alla byter namn. Jag behåller ursprungsnamnet jag fått vid inköp lägger till ändringar, det är nog det bästa att göra så. Var och kollade Asian nurcery i Usa där säljer man fratena med sukulenta blad, nej stämmer inte den liknar den diversifolian jag hade på 70-80 talet. Det fanns fler ex. Paul Shirley säljer fraterna med röda blommor, ser ut att vara meliflua ssp fraterna ingen likhet överhuvud taget. Alla sulawesii och andra ,måste ju detfinnas något mer för att peka på just den Hoyan. Så sp sulawesii eller något annat ortnamn räcker inte. 50 sp Sulawesii men små, stora blad håriga, släta, vad säger det, ingenting. Det har blivit mycket med nya som du skrev köp kom o köp. Vi samlar väl inte på namn eller hur. Ha de bra i det som verkar vår. Måste bara säga att det är otroligt intressant att läsa dina inlägg. En fråga, är blommor något hundra % sätt att säga vad sin imperialis är? Tänker på att blommornas färger verkar skifta ifrån gång ifrån gång. Lite beroende på hur mycket ljus det är?
sitascorner
29-03-2006, 20:43
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 20:41) CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:30) Nu är ju inte bladen någon säker metod att namnsätta en Hoya. Min sk blå har blad som imperialis alba och inte som någon rauchii. Finns ingen säker källa att få veta rätta namnen.. Ta acuta, som skulle ändras till verticillata och sen tillbaka igen. Tycker man kan vara säker innan alla byter namn. Jag behåller ursprungsnamnet jag fått vid inköp lägger till ändringar, det är nog det bästa att göra så. Var och kollade Asian nurcery i Usa där säljer man fratena med sukulenta blad, nej stämmer inte den liknar den diversifolian jag hade på 70-80 talet. Det fanns fler ex. Paul Shirley säljer fraterna med röda blommor, ser ut att vara meliflua ssp fraterna ingen likhet överhuvud taget. Alla sulawesii och andra ,måste ju detfinnas något mer för att peka på just den Hoyan. Så sp sulawesii eller något annat ortnamn räcker inte. 50 sp Sulawesii men små, stora blad håriga, släta, vad säger det, ingenting. Det har blivit mycket med nya som du skrev köp kom o köp. Vi samlar väl inte på namn eller hur. Ha de bra i det som verkar vår. Måste bara säga att det är otroligt intressant att läsa dina inlägg. En fråga, är blommor något hundra % sätt att säga vad sin imperialis är? Tänker på att blommornas färger verkar skifta ifrån gång ifrån gång. Lite beroende på hur mycket ljus det är? Blomman är hundra MEN inte på färgen. En blomma måste delas och kollas inuti. Så det är inga enkla grejer att ge sig in på.
Linda_A
29-03-2006, 20:47
sitascorner: Tackar så mycket! Det måste jag testa och göra sen om jag får blom på dem någon gång.
sitascorner
29-03-2006, 20:52
CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50) Angående tråden om alger i kar blanda i lite aktivt kol i gruset det gillar inte algerna.
Linda_A
29-03-2006, 20:52
CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50) haha, man får offra sig ibland. Plus att det är kul att lära sig med. Sen att jag inte behöver slakta alla knopparna är en annan sak.
sitascorner
29-03-2006, 20:54
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 20:52) CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50)  :o :o är du helt galen eller????  :o skära i blomman  :wacko: :lol: :lol: :lol: haha, man får offra sig ibland. Plus att det är kul att lära sig med. Sen att jag inte behöver slakta alla knopparna är en annan sak.  Prova att dela en blomma av tex 2 olika och använd lupp att kolla med och se vad ni kan upptäcka. Hoyablomman är lika komplicerad som Orchideer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|