Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lägsta tomattemperatur ?, Vad klarar tomater ?
          Kalaspelle
          Inlägg 29-03-2006, 08:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 2 643

Har några tomater som jag skulle vilja ställa ut i mitt miniväxthus då det börjar bli trångt inne... mad.gif
          Min fråga är nu... Klarar unga tomatplantor 4 - 5 grader ??

Tack på förhand !!

//Pelle

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          åsgård
          Inlägg 31-03-2006, 10:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 2 690

Håller med Gurkan
          Jag höll faktiskt på att förstöra alla mina tomattelningar i växthuset, ett Florum med bubbelplast och dubbelglas i taket. Hade fläkten 2000W på i några dagar med bra temperatur innan jag satte ut tomaterna. Så en natt så vart det -15 och då hjälpte det inte, utan temperaturen sjönk ner till noll enligt termometern. Alla plantorna låg utslagna så det blev att ta in dom i huset igen, många klarade sig och kom igen men ett 20 tal strök med.
          Nu har jag dubbla fläktar varav den ena går på nattetid för att stötta upp om det skulle behövas. Så kan det gå om man är tidigt ute.

Jag är av den uppfattningen att runt 10 grader bör det allt vara, (dagtid blir det ju mycket varmare) då kan jag ha en massa andra telningar på plats oxå. Har man ingen marginal på temperaturen så får man ju stå sitt eget kast. Som sagt det är tidigt på säsongen och några får jag allt sätta om, men de hinner ikapp.
          Nu är det fullt med pelargoner fuchsior, övervintrade physalis, änglatrump.
          curry, agapanthus m.m. m.m.. Småsådderna får nog vänta en vecka till innan de åker ut

--------------------
          "Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon