Mitt växthus ska bli ett lusthus. Med stenlagt golv, el indragen, mysiga korgstolar och såbord. Det ska finnas möjlighet för både tomater (enstaka) nån gurka, en nedgrävd vinranka, kryddörter, småplantor på avhärdning, vinterförvaring av känsliga växter, en bra tidning eller två och lite vin. Alltså det jag känner för, vill inte att det ska bli så fullt av måsten att det känns sunkigt utan en plats där jag kan sjunka ner och njuta av allt grönt omkring mig.
Har sagt till skeptiska kompisar när de ifrågasatt varför jag inte ska ha jordbäddar att: om jag vill ha fest i mitt växthus kan jag ju bara lyfta ut krukorna och ställa in fler stolar. Slut på diskussionen!
Har grävt och dragit fram för vatten på utsidan växthuset, mkt praktiskt så man slipper dra fram slangen i tid o otid. El ska dras in för att kunna bidra till frostvakt, belysning, partymusik mm. Jätteglad att jag tänkte på detta innan. Har även lagt ett böjt rör i grunden så vinrankans rötter ligger nedgrävda på utsidan medan plantan får växa inne i värmen. Ser framför mig när jag om något år sitter under alla mogna vinklasar o myser

.
Strunta i alla måsten, tänk efter vad du vill ha ut av växthuset, man kan som du ser av inläggen ha ett växthus till mer än tomater.
Skaffa ett om du har möjlighet, lycka till.