CITAT (pejori @ 31-03-2006, 15:11)
kan du inte ta över någon vuxen eller halvvuxen hund?
då kanske hon lugnar sig och får en kompis....
hon tar helt klart på sig för mycket jobb, och behöver "avlastas" av tex en annan hund.

Vår sjuka hund var en vuxen omplacering. Pga henne är vi lite oroliga att en ny omplacering också ska visa sig vara sjuk eller ha oanade saker med sig i bagaget. Det kan ju hända med en valp också, men ändå.
Sen är det svårt när "vad som helst" inte passar oss. Blandraser och vuxna omplaceringar är oftast bruksraser. Jag har varken tid eller lust med en krävande bruksras och vill inte skaffa mig en hund som inte kommer att trivas med den aktivering jag har att erbjuda (skogspromenader). Sen vill vi helst ha en kastrerad hane, en som kastrerats i tid och inte för att det uppstått problem och man varit tvungen. För hundens skull hade en mjuk tik av medelstor ras varit bäst. Ingen okastrerad hane i alla fall och inga livliga eller "vassa" raser. Jaktraser går heller inte eftersom vi bor i skogen och jag inte vill att hunden ska dra iväg om vi har den lös.
Åldern är inget problem för oss, men rasen har vi krav på! Jag vill ha en clumberspaniel och maken vill ha en mastiff.