Tack Cilla för goda svaret för Hannele, hon skriver också mycket i vår finska motsvarande panel. Jag har försökt även henne att lugna sig och inte bara skriva korta inte genomtänkta opinioner. Våra sidor skiljer sig i det att här har vi mycket bilder, men det hjälper inte om skribenten kan inte ge goda råd som grundar sig i mångårig erfarenhet. Fina bilder ser man överallt, men sällan god text Sist hade vi tal om hamling, som är vad jag anser i Sverige är bättre känd sätt att avgränsa höjden av trädarter som kan bli för stora. Jag skrev lång text, hon hade fina bilder, gissa vad tyckte läsarna. Om äppelträd och motorsåg, sånt händer. Det betonas för litet att kraftig beskärning ger för mycket ny tillväxt. Och det är väl så att om man kortar av nya skott de förgrenar sig, får ännu mer ny tillväxt. Ofta är det bra att böja nya skott, men det är ofta svårt när träden är för höga. Det är bra att läsa om auxinhormonets medvärkande i detta. Och viktigast är väl detta att påpeka att man har gjort fel i första början: man måste börja korrekta beskärningen när träden är unga, bilda en god krona med genomgående stam och stoppa höjden i tid. Beskär vid behov och iaktta olika sorters växtsätt mm. Förlåt mig mitt dåligt svenska, ursäkta även Hannele.
|