CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 20:53)
men COL
jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte . det stor ju i dom flesta krukväxtböcker att om man är å reser så kan man testa med att ta hem fröer . och om du tar nogra fröer elelr sticklingar från en planta så är chansen väldigt liten att det kommer med djur och jag tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer i detta fallet handlar det om fröer eller sticklingar . inte meter höga växter o starta en handel mellan thailand å sverige å smuggla växter fram å tillbaka . så hysterikst är det inte . det är nog lite mer skillnad om man smugglar djur,knark,plantor än 5fröer och 2sticklingar .
jag kan har tat det för långt med botaniskaträdgården och sånt .
men 5fröer och 2sticklingar är inget man märker och det menas knappast inte att man startar en illegal handel . sen har jag sett glas dör dom har så man inte kan ta men det är ju trevligare med utan .
jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar . sen när man gömmer dom nån stanns så är det liten risk att dom hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad .
sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter .
men då säger vi så här alla här inne på forumet
ta INTE nåting från botaniskaträdgårdar som ni hör på andra så är det inte bra . men att ta fröer och sticklingar hem från resan tycker jag gott man kna göra som nån sa kan man skicka det istället det går ju lika bra .
Är du full eller???
Tror du att det är okej att bryta mot lagen bara för att det gäller en eller två st frön eller plantor?
Det spelar INGEN roll hur få du smugglar du bryter mot CITE´s reglerna och den svenska lagstiftningen, för att inte tala om att det är moraliskt fel.
Jag tror inte att många tar till sig dina förslag vad det gäller att "stoppa på sig sticklingar eller frön" för du uppmanar folk att bryta mot lagen.
Jag betalar pengar för dokument åt mina växter som jag importerar, och jag är stolt över det.
Jag TROR på att det är rätt sätt gentemot växterna och även djuren som utrotas idag i naturen.
Det är heller ingen idé att försöka argumentera med en person som inte VILL förstå.
Det är helt enkelt inte värt det.