CITAT (pejori @ 31-03-2006, 17:41)
en cumber sticker
den jagar fåglar....
varför inte en dvärgcollie eller nått liknande?
mastiffen är en trevlig men jättehund.
kolla runt på blocket och andra sådana sidor...där och i hundstallarna finns massor av trevliga jyckar till ett bra pris

Enligt uppfödare som jag talat med sticker inte clumbern eftersom det är en förarbunden ras. Den jag har nu är en självständig, drivande jaktras och hon var ointresserad av allt vilt fram tills hon var 2,5 år. Sedan dess kan vi bara ha henne lös i utbrytningssäker trädgård. Det känns lite tråkigt att hon alltid måste gå kopplad, men får hon ett spår är hon inte kontaktbar utan bara drar iväg. Det har tyvärr inget med dressering att göra, vilket jag inbillade mig när vi skaffade henne.
Jag tycker också att mastiffen är för stor. Sheltie är för små. Medelstor eller stor (normaltyp ingen jätte) vill jag ha och gärna en robust sort. Små dvärghundar känns inte riktigt som hundar för mig. Jättetrevliga och söta, men inte min sort.
Vi har kommit överens om att hålla ögonen öppna. Tänk OM en lämplig kompis dykt upp på annons. Chansen är inte jättestor och vi ska inte söka aktivt. Vi har väl inte riktigt kommit över den som dog för oss i höstas