Min inställning till sjukdomar på äppelträd är att det är intressant att utbyta erfarenheter om dem och att också sprida kunskap om hur man minskar deras framfart. Man behöver inte vara komplett idiot för att man vill ha Transparente Blance eller Åkerö som är kräftkänsliga sorter, men det är bra att veta att de är känsliga och vad man kan göra för att minska kräftbenägenheten.
Att spruta (jag antar du menar med svavel) är ingen hit för de flesta av oss som har äppelträden i våra "utevardagsrum", dvs trädgårdar. Besprutningar tillhör liksom inte de sysslor som man vill ägna ideliga vårkvällar, sommarmorgnar och sensommareftermiddagar med - vad man än tycker om medlen i sig.
Alla träd har någon som vill "äta" på dem, det må vara svampar som rötsvampar, kräfta och skorv - och de har virus, bakterier och all sköns insektsangripare mm. I det stora sammanhanget är det nog tur, för annars stod vi där med träd som inte kunde brytas ned, som inte var biologiskt nedbrytbara alltså.
I det mindre sammanhanget, dvs för de träd som vi har hand om, vill vi ju att de ska vara så friska som möjligt. Men jag tror att de flesta av oss som lärt oss se trädens angripare också accepterar att våra träd har en och annan krämpa. De ger mycket ändå.
Som någon skrev klokt här - om vi tog bort alla träd som hade någon angripare på sig så blev det inte många träd kvar!
--------------------
|