|
Sven Karlsson
02-04-2006, 09:40
Nya bra fruktträd finns på Gränna plantskola. Som Anna frisk och inga mask smakar som gravensteiner eller Falläng De Jong som Ingrid Marie zon 5 . Denna plantskola har Grundstammar Antonovka eller B9 i styckvis och ympris av alla de slag. Ympverktyg på JULA i Skara för 200:- som kostar 900:- + frakt på internet i tysland. Behöver du hjälp så hör av dig. fruktträd i kräftregion sätts på krage med singel i botten sedan sandblandad jord med kogödsel år två överst. Ni som spyr Svampsjukdomar och kräfta städe vår och höst och spruta så kan du hålla stången men köp färdiga träd nu och ta bort de dåliga omgående. Tänk på grannarna. Här i zon 5 har alla som har tranparant blanch kräfta på sina i Västerboten. Jag hoppas att jag aldrig blir så cenil att jag skaffar det då det finns ytbytes träd som är friska och med längre hållbarhet. I Sveriges miljö mäste de som har resistenta träd spruta för att TILLSKYDDARNA för näringen inte vågar säga rent ut "Bort " med skräpet ersätt det med friskt material. Friska grundstammar och friskt ympris nu i vår. ( Du som är fattig och ej har råd med nya träd ta bort de gamla sjuka och tala med träggårdsföreningar de borde hjälpå att ympa år er om det inte är i senaste laget. Men det är bara bra om du blir av med det sjuka omgående för det borde alldrig kommit hit om rådgivarna sakt sanningen.
Hannele
02-04-2006, 09:47
CITAT (Sven Karlsson @ 02-04-2006, 09:40) ( Du som är fattig och ej har råd med nya träd ta bort de gamla sjuka och tala med träggårdsföreningar de borde hjälpå att ympa Tja, jag inte bara fattig, jag är lat också... det är ett tungt jobb att plantera nytt. Dessutom gillar jag äldre träd, hinner dö, innan man få den gamla patinan.. Är det bara kräfta, kan träden stå, de ger frukt ändå. Bara man rengör alla verktyg efter.
Sommartorparn
02-04-2006, 10:46
thomaswahlqvist
02-04-2006, 15:58
Jobbar du på Jula i Skara?
Sven Karlsson
02-04-2006, 18:43
Hej. Jag arbetar inte åt JULA i Skara men eftersom de har ett bra och biligt ympverktyg som gör att jag som svårt sjuk kan ympa 100 ympar på en dag och göra ren verktyget mellan varje ymp så tycker jag att andra borde raportterat det på odla.nu så att jag kommit åt det. Men du kanske inte försökt ympa bara en 1/4 timma och sedan gå och lägga dig för att smärtorna blir försvåra. Varför jag tar upp Gränna plantskola är bra service och bra bemötande men ochså påpekat att de borde haft sin katalog om fruktträd på internet om deras frukt är så bra som de säger. Ingen på Svenska frukt eller andra org. har visat sig villiga att tala om att det finns underbara frukträd. Till och med profesor på Balsgård känner ej detta. Lustigt. Men de gör reklam för en massa SVAMPspridare och hoppas på Fredrik nästa år om den inte skadas av de rekommenderade svampspridare som blir landskaps träd till skamm+++++++++++ I tyskland och Danmark har både prydnadsträd samt frukträd dragits in sedan man kan finna samband med deras benägenhet att sprida SKORV dragits in av frukträsodlare. Något för sverige.
Min inställning till sjukdomar på äppelträd är att det är intressant att utbyta erfarenheter om dem och att också sprida kunskap om hur man minskar deras framfart. Man behöver inte vara komplett idiot för att man vill ha Transparente Blance eller Åkerö som är kräftkänsliga sorter, men det är bra att veta att de är känsliga och vad man kan göra för att minska kräftbenägenheten.
Att spruta (jag antar du menar med svavel) är ingen hit för de flesta av oss som har äppelträden i våra "utevardagsrum", dvs trädgårdar. Besprutningar tillhör liksom inte de sysslor som man vill ägna ideliga vårkvällar, sommarmorgnar och sensommareftermiddagar med - vad man än tycker om medlen i sig.
Alla träd har någon som vill "äta" på dem, det må vara svampar som rötsvampar, kräfta och skorv - och de har virus, bakterier och all sköns insektsangripare mm. I det stora sammanhanget är det nog tur, för annars stod vi där med träd som inte kunde brytas ned, som inte var biologiskt nedbrytbara alltså.
I det mindre sammanhanget, dvs för de träd som vi har hand om, vill vi ju att de ska vara så friska som möjligt. Men jag tror att de flesta av oss som lärt oss se trädens angripare också accepterar att våra träd har en och annan krämpa. De ger mycket ändå.
Som någon skrev klokt här - om vi tog bort alla träd som hade någon angripare på sig så blev det inte många träd kvar!
Sven Karlsson
03-04-2006, 09:17
hej, men det som nu inte orkar eller kommer i håg att de högt upp har sjukt äpple eller inte sprutar med diverce medel bara för att de inte bryr sig borde byta sort. Läser just nu om sjukdomar och det är bara inom frukt-privat-odlingen man har denna inställning men i byn här finns bara två träd TB köpta på plantskola i Umeå ,olika, men båda är sjuka. Nu sprider dessa kräfta i byggden men jag kommer att byta ut dem mot sorter som är lite bättre och betydligt friskare. Men har inte kommit så långt men finnland genom Gränna plantskola har sorter som verkar mycket bra men måste vänta så jag får smaka dem först. Du kan inte hjälpa mig med en ympkvist av Fredirk för att se om den går här uppe eller i växthuset Har misslyckas på grund av "låt gå som vanligt" men tänk om det går som i tyskland och danmark att resistenten "TAS" bort av de kära vännerna som önskar de skorvtrevliga sorterna??? I Danmark så jag att en firma frivillige tog bort flera sorter av denna orsak vad forskarnas arbete kastades bort till ingen nytta och då en 20-40 år?? Man kan säga vad dåligt jobb de gjorde men ochså vad jättedumma odlare som inte bättre förstod: Jag är glad att jag fick kontakt med EKO-frukt i Hallstahammar som sa rent ut antingen det ena eller det andra. Jordbruksverket gjorde det samma. Men svenska fritidsodlare vill göra absolut tvärt om och det tror jag inte på eftersom naturen är så känslig. Därför bör en lag som säger att spruta om du har dåliga sorter i din trädgård så skulle de sluta med sitt skräpp. Men nu måste vi som vill ha bra sorter spruta i förebyggande syften för att sjukdomarna inte skall ta död på våra"RESISTENTA, eller däråt" så de inte tappar sin verkan. Svenska regeringen med svenska fritidsodlares mångfald skall uppmuntras så att mångfallden hålls vi liv med dess tokiga ideer. När ingångshålet till återvinningen var för LITET åtalas en äldre dam som inte orkade lyfta locket och et fullt frisk kontrolant ville inte avsikligt hjälpa till utan ville åtala denna dam som gjorde sitt bässta , SKANDAL miljösverige hon borde haft en medalj och kontrolanten i fängelse på 1 år för att inte hjälpt en "äldre" dam med hjälp. Jag ger inte mycket för dina ideer om att allt ting skall få odlas. Men jag är ju mycket privigilerad som skulle klara mig på mina resistenta äpplen men vet inte hur de smakar och de i byggderna vill ha sorter som är bra, ger goda äpplen men friska. Då merar jag att om man vill ha Ingrid Marie så varför inte Falläng De Jong som är odningsbar utan sprutning t.o.m. zon5eller6??? Jag tänkte att svenska folket som har dessa sorter skulle hjälpa mig men de finns inte eller inte vågar svara. Vart finns EKO-odlarna?? ja inte på odla.nu Men de har träd som danmark vet men inte någon i sverige vill berätta??? Men snart bryr jag mig inte för jag kommer att söka EU-pengar för att snabbare nå målet svensk äpple-odling till svenskarna. Tack för att du svarar, Sven (Flera persikor har tagit sig med nya ymptekniken, Persikobyyn?? beställde 4 fröst kvistar men fick 8???? Varför???Persikobyyn = Norrfors zon 5)
Big Gardener
03-04-2006, 10:14
Sven, jag är sanslöst trött på dig. Om du nu är så sjuk borde du ägna din kraft och energi åt att vila och inte hetsa upp dig över detta. Framför allt borde du verkligen hålla inne med detta du skriver, för i ärlighetens namn, tror jag inte du har koll på vad du pratar om.
Det är beundransvärt när du pratar om och delar med dig av dina erfarenheter kring olika sorter och grundstammar. Men när du går ut och vill att vi antingen ska byta ut alla sorter som i ditt tycke sprider sjukdommar eller tillämpa växtskyddsåtgärder, då får du ge dig! Jag kan inte ta dig på allvar när du påstår att alla sorter som drabbas av sjukdom skall bytas ut. Låt oss för ett kort ögonblick säga att alla tar dig på allvar och byter ut sina gamla sorter till nya "resistenta" sorter som alla har väldigt god motståndskraft mot alla sjukdommar du än pratar om. Efter det är gjort kommer vi ha en mycket stort utbud för resistensbrytning och den kommer att ske mångdubbelt snabbare än vad som skett om antalet träd hade hållits i liten skala.
Anledningen till att skorvresistensen till viss del har brutits i Tyskland och Danmark är att ingen har skyddat sorterna tillräckligt eller hållt tillräckligt hårt på det förebyggande växtskyddet. Därför förstår jag tillfullo när Äppelriket eller någon annan odlarorganisation håller hårt i någon ny sort som visar bra egenskaper och inte släpper den till Kreti och Pleti innan den är färdigtestad.
Det går alldeles utmärkt att odla ekologiska äpplen utan att hänge sig åt sortfascism. Jag kan hänvisa till en artikel som jag själv skrev i Viola våren 2004 där vi besökte en ekoodlare i Tyskland, Dirk von Augustine. Denna mycket duktiga odlare och visionär hade en helt vanlig sortsammansättning på 45% Jonagold och 45% Elstar och 8 % Holsteiner Cox, ungefär samma som vilken tysk konventionell odlare som helst. Han lyckades bra eftersom han trodde på sin vision om en hälsosam odling där träden mådde bra, istället för att pumpa dem fulla med handelsgödsel och växtskyddsmedel. Jag tror att samma tankegångar är fullt tillämpningsbara i Sverige. Träd i god balans, som beskärs rätt och håller en någorlunda god hygien behåller sin naturliga motståndskraft mot sjukdommar. Detta är ett mångfalt bättre vapen mot sjukdommar än att prata om att vi ska ta bort "sjuka" sorter eller använda växtskydd. Så, Sven, om du ska bli arg på något så bli det på den sämre hygienen som hålls i svenska fruktträd.
Vad gäller yrkesodlare av äpplen är detta en yrkeskår vars kunskap, ekonomi och organisation säkert kan förbättras. Men har du överhuvudtaget någon omfattande insikt i förhållanden som sker i en äppelodling? Har du någongång besökt en större äppelodling överhuvudtaget? Har du på allvar satt dig in i de odlarföreningar som finns runt om i landet och de diskussioner som förs kring sortproblematiken? På ditt yrande låter det inte som det, eller är du så paranoid att du tolkar minsta lilla fel som en konspiration.
Äpple har en kulturtid som spänner över 15-30 år med mycket små ekonomiska marginaler. Därför är det verkligen inte bara att plantera in massor av resistenta sorter utan att ha någon koll på hur etableringen, skötseln, beskärningen, förbyggande växtskyddet, kartgallringen, avkastningen, lagring, hantering, distributionen, marknadsföringen och hundra andra faktorer fungerar. Dessa faktorer måste du som odlare väga in innan du nyplanterar. Är du då en odlare med små ekonomiska marginaler inte fan satsar du på sort som dels är osäker rent odlingsmässigt och som kanske ingen i handeln vill köpa eftersom det är en grön sort.
Jag kan intyga att det pågår och länge har pågått försök på ett tiotal nya sorter. Detta sker helt i odlarnas egen regi och inom egna organisationer. Dessa sorter visar än så länge goda resultat vad gäller både motståndskraft mot skorv, avkastning och odlingsteknik. Dessutom ser sorterna mycket bra ut och smakar mycket bra. Så kom inte och påstå att odlare inte gör något eller att organisationerna inte har någon koll.
Sven Karlsson
03-04-2006, 13:57
Inte tror jag de som köpt TB här i Norrfors zon 5 YRAR när de betalat mellan 500-600 för ett bra rekommenderat äppelträd och efter tre år fick kräfta på sin egendom?? Visst Yrar jag när en skrift kom från jordbruksverket om lämpliga eko-äppleträd ? Jag ringde till han som skrivit skriften och jordbruksverket samt EKO-frukt Hallstahammar om man kunde blanda vissa sorter men alla sa ett klart NEJ. Det kostade mig 750:- på felsatsning efter rekommendation från en plantskola i skåne. Inte sprids väl svampsjukdomar genom vinden till grannarna?? bara dumheter från mig ock när man åker bil och tittat på äppelträd efter vägen varför hänger det en del svarta äpplen på dessa HÖG-stammade träden?? Varför inte rekommendera något friskare träd än sjuka populera träd. Vad hjälper massa titlar om det finns likvärdiga träd men det upplyses inte man om?? Måste bero på de som skriver och resenserar dessa mindre bra böcker. Varför skall dina ideer vara bättre än andras och varför skall de bara få framföras här. Äger du denna mötesplats? Varför finns det inte några som vågar tala om skorvbesprutning hos eko-odlare i sverige??? När fick vi dicktatur på äppleträdsidan?? isst har jag läst om de som körde i väg massor skottkärror med dåliga äpplen för att få en bra?? Men till vilken mening och nytta?? Jag vet sedan då jag gick drifledareutbildningen att det alltid var diskutioner om allt och att vi som kom från mellansverige skrattade år skåningarnas tal om täckdiken när de från vara sa att di kunde ha mil i fungerande ledningar. eller då vi besökte odlare som inte använde "gift" i odlingarna. Man kan diskutera i oendlighet om för och emot men ändå utan att slå i hjäl den andre men varför främja svamsjukdomar på mindre kända sorter? Blomqvist säger med en bild färgen på sin viv-äpple har en viss färg men hos mig har trädet annan färg? Skall jag inte tala om det? Om Gränna plantskola säger att det är på ett sätt kan man inte få fråga andra om det är så än att vänta tre år så vet jag det ändå. Då behövs inte de lärda som du då vi kan få kunskapen på annat sätt?? Varför skolor som lär olika?? Tyvärr så har jag också en del lärare ofta från internet och andra länder, ser bilder från många håll, provar allehanda lärdomar och en del måste man kasta i skräpkorgen om det inte stämmer. nu kan det vara ernormt mycket som kan avgöra vad som är rätt eller fel? Om jag är sjuk och väntar på döden som en befriare från svåra plågor varför får jag inte roa mig med äppelblommor när det passar mig. Just nu har jag vin-äppleblommer men bara två för skoj skull då någon visskade i mitt öra efter fjolårets massblomning om träna tog sig? Visst är jag gläad för hans råd men det hade varit roligare om du gjort mig uppmerksam på det men det kvittar han var bara en amatör men sa saningen och det uppskattar jag oavsett jag är sjuk eller frisk. Bli inte arg jag lever än och skulle trappa ner i år med äppelträna men så blev det ett fel så jag fick dubbelt så mycket ympris så nu är snart kallaren full med blivande äppleträn ock persikorträd SO LONG.
Sommartorparn
03-04-2006, 14:45
Sven, som amatör försöker jag förstå är det där med resistensen: Resistens = motståndskraft mot sjukdomar. Om resistensen bara fungerar om man avlägsnar alla sjuka träd i grannskapet så är det väl egentligen en riktig skrutt-resistens? Vore det då inte bättre att odla fram träd som klarar sig i en omgivning där det finns smitta? Och så undrar jag vad dina grannar tycker om att du vill såga ner alla deras fruktträd? Kanske inte så bra för grannsämjan?
Sven Karlsson
03-04-2006, 21:59
De är förtvilade över att slänga ut 400-600:- på fruktträd som inte blir mer är tre år. Det frös ihäl ovan snön. Där var det stora kräftsåret. Den andra har sitt mer skyddat och det sitter på A2 och är en 10 år och börjar få små kräftsår. Sedan har han ett E-märkt Gyllenkrok Astrakan men det är friskt och bara tre år. Alla i byn ser med förskräckelse på att mina träd skall dö som alla andras som försökt. Så långt jag kan se är det sorken som tog ett tjugotal träd för en som sattsade för en 15 år sedan( Före min tid här) men många av de andra har bara sattsats på ett eller två träd och gett upp sedan. Vad säger man? Jo här är det bara sand och då måste alla träd vattnas annars luras de en torrsommar att slå på fullt och så kommer kraftig frost i aug. så fryser de ihäl och dör året där på. Det är det enda jag kan se för de följer rådet att ha öppet vid träna och bra jord en meter djupt. Zon 5 är det här och då borde TB klara sig bra men ej. Därför kommer jag att sattsa på ett 30 tal finska och ryska sorter för att de skall få tillbaka tron på fruktträna men det blir småträn för alla är gamla i denna by. Jag tror att man alltid skall sattsa på det bästa och i dessa bygder passar nog bara frukt som kan ätas och göra mos på. Första svåra frosten kommer i mitten till slutet av aug. och täcker man träna med fiberduk så klarar man den och nästa kommer i mitten av sept. och då får man ta dubbel fiberduk för den brukar bli ner mot -10 grader en tre dagar. Nu kanske du förstår varför bara småträd går här. Vem vill lägga ner så mycket arbete för stora träd och få inget?? och man satsar bara på friska träd. Nu finns det många sjukdomar än svampsjukdomar på fruktträna men en del slipper vi här uppe. Skorv går att spruta bort eller sätta plast över mjöldaggen kan frysa bort vissa år. Därför används p.j.Bergius som bra träd när det är kalla vintrar. Vi har bra samverkan i byn drog in bredband med egna krafter 1,8 milijoner kostade det + massor med eget arbete. Men byn kommer väl att dö ut om 20 år om inget händer och då satsar vi lite till mans men sjukdomar tar oss en efter en. Min satsning är fruktträd för att dra hit folk. Jag har inte fått bygglovet till växhuset men det blir på 30m2 och det skall sitta på det gamla men en del träd har skadas vid bygget. 20m2 har nu tak på sig och 80 träd skall få plats där (Zon 3-4 träd) men solvärmen ute blev då vattentanken blev för dyr. Sedan detta med resistenta arvsanlag?? Det verkar vara svårare än vanligt på detta område. Men det var så att på bakterinivå var det sjukhusens renlighet som var av görande och om svampsjukdomar så är inte alla arvsanlag dominanta. Därför är det lättast att ta bort det sjuka för att minska risken att de skadas men vem bryr sig. Gör du? de som tjänar mest är de som gör de kemikalier som alla andra länder sprutar med EKO-odlarna i EU sprutar 1 gång koppar på våren 5-9 gånger med svavel samt 1 gång med koppar på hösten Vad de andra sprutar med är nog värre men vi äter väl utlänsk frukt snart både sommar som vinter väl sprutade och vad spelar et så litet land som sverige??????? Vi är inte ens med när de stora talar även att jag vet att vi i sverige korsar en del udda sorter med bra resultat men svrriga får EU-pengar för att lägga ner fruktodlingen så varför göra det bästa av saken när det inte behövs. Italien vill sälja och alla andra så köp besprutad frukt och det förtjänar vi. (Som man bäddar får man ligga) (Mina är i växthus och sprutas med matolja och vatten. Vi får se om 10 år hur det går. Kanske det är Norrfors persikobyn i sverige. Tack för ett trevligt samtal Men Anna verkar vara en bra sort om plantskolan håller vad de lovar Röda friska äpplen utan insekter. Det är för bra för att vara sant och det var därför jag ville höra med den som har sorten om det stämmer. Jag får det om tre år.
Big Gardener
04-04-2006, 09:38
Sven. Ditt problem är att du söker absoluta sanningar om en vetenskap där var och ens sanning är lika god som någon annans. Ja visst, vi befinner oss på ett forum där allas åsikter kan och ska uttryckas fritt. Men du uttrycker dina och andras åsikter som om de vore absoluta sanningar. Men vems sanning söker du egentligen? Bekräftelse på din egen eller bara en universell? Det får mig att undra eftersom du inte verkar ha någon som helst balans i dina uttryck.
Jag vill påpeka att det är så jag har uppfattat dem och betänk att vi befinner oss på Internet där vi mestadels kommunicerar med text. Om du således uttrycker dig otydligt får du finna dig i att bli missuppfattad. - Du menar att folk medvetet ”luras” när auktoriteter antingen skriver om eller rekommenderar olika sorter eller grundstammar som du har hört något annat om. Du efterlyser en skola eller skrift där alla slutsatser är liktydliga. - Resistensbegreppet verkar enligt dig var något absolut. Något som garanterar friskrivning från skorv eller kräfta.
- Att du ”misslyckas” när du fått in kräfta eller skorv bland dina sorter eller att du inte har ansett dig ”upplyst” av auktoriteter om vissa sorter är en lärdom du får dra. Men du utrycker dessa saker som om de vore en självklarhet och en absolut sanning. Låt mig då säga det en gång för alla: Det finns inga absoluta sanningar och allra minst inom hortikulturen! En hel del av det du sett och hört från andra stämmer säkert, ur deras synvinkel, men likväl: Det är rekommendationer! Vi får alla prova oss fram efter våra erfarenheter och om något visar sig mindre lyckat, ta ett steg tillbaka och testa en annan väg. Det är bra att du delar med dig av dina mindre och större lyckade erfarenheter, men lägg in lite rim och reson i ditt resonemang. - Resistens är inte heller något absolut. Resistens visar på god motståndskraft mot någon sjukdom, t.ex. skorv. Men resistens kan brytas, precis som vissa bakterier blir resistenta mot en viss typ av antibiotika. Skorven muterar och anpassar sig efter rådande förhållanden och ju fler antal ”resistenta” äppelträd som finns att välja mellan desto större är chansen att resistensen bryts. En motståndskraftig äppelsort kommer så småningom att förlora sin resistens. Snabbare om en odling blir alltför ensidigt skött. Sven, vad har dominanta och recessiva anlag samt sjukhusens renlighet med det här att göra? - Är det någon här som har motsatt sig att svampsporer inte kan sprida sig genom luften eftersom du anser dig ha blivit lurad?
Jag köper inte rakt av vad du skriver om att blanda sorter eftersom jag har andra erfarenheter både från andra odlare och från Kiviks försöksstation. Om du påstår att du inte yrar om det, så förklara gärna lite närmare vad det är som gör att man inte kan blanda sorter.
Vi har alla förutsättningar att ha en ekonomiskt och miljömässigt hållbar fruktodling inom både den professionella och fritidsmässiga odlingen i Sverige. Men det förutsätter kunskap och öppen diskussion kring sortproblematiken. Vi behöver ett förnyat sortiment och fler sjukdomsmotståndskraftiga sorter. Där tror jag vi båda är överens. Men låt oss för allt i världen hålla diskussionen på en rimlig nivå och inte hänge oss åt lösryckta anklagelser!
Sven Karlsson
04-04-2006, 16:36
Jag vet en del om arvsläran och har inte beskylt de "lärda" för dåligt arbeta som inte fått bort alla svampsjukdomar. Men om de gjort sitt så får man någ säga att det återstår mycket MEN varför skall vi vanliga inte hjälpa dem med att ta bort i första fall prydnadsäpple som spyr skor och där gör ju ingen att spruta?? Om det finns nästan lika sorter med bättre hållbarhet och nästan skorvfria sorter, varför inte rekomodera dem?? för mig är detta självklart. Kravmärkt?? ger jag lite för. Umeå Universitet testade ett år jord från olika leverantörer. Den kravmärkta skulle inhålla 50 liter men inhöll 42 literSKAMLIGT och efter anlys var den ej godkänd på grund av att hönsgödsel som ingick i den innehöll gift?? en trädgårdsägare fick skade stånd men tillverkaren borde haft näringsförbud på grund av förlite jord och inte analyserat gödsen: Varför klagar de svenska kravodlarna att inte de andra som tyska kravodlare har samma vilkor?? Fråga sveriges största odlare? Tyskarna sprutar med mer koppar och svavel än vad svenskarna gör. Nu sägs detta inte vara gift men totalt onödigt om de som har skorv byte sort. Jag förstå inte varför detta skulle vara så svårt och omöjligt?? Även A2- och fröstammar går gu att omympa i södra sverige?? Sämre hä uppe i norr? Ta ett träd om året eller byt till småväxta träd. Sedan, varför undanhålla nybörjare detta?? Här faller skuggan på er som har kunskppen men inte berättar om den. Hörde en miljöpartist bli arg då har blev rerkommenderad att klämma ihjäl bladlus att han skulle odla tobak för att göra eget bekämpningsmedel?
Jag vill hålla forskarna att de gjort sitt bästa med inte lyckas bättre än som nu är men vi andre bör hjälpa till och göra det bästa av det hela och avstå de dåliga sorterna eller spruta dem som de som odlar enligt kravodling. Eller köpa de kravsprutade äpplena eller odla sorter som inte skadar annans odlingar. Jag tycker detta är självklart och vill hjälpa de som behöver hjälp. Sven Fortfarande efterlyser jag äpplesorter som är fria eller näst intill fria från svampskukdomar men gärna goda( vems smak) Troligen kan jag inte prova den i år då källaren just nu är full med ymparmen gärna uppslag till nästa år!
Jag börjar tappa greppet lite om vad denna diskussion handlar om, Sven. Försöker som alltid se vad jag kan lära.
Sorten Anna och några till har du fått mig nyfiken på, det tackar jag för. Att KRAVjordar inte alltid är perfekta vet jag redan, men min erfarenhet är att de håller högre kvalitet generellt än de flesta andra. Dock använder jag numera sällan köpejord, det blir ko- och hästgödsel och egna kompost- och sandblandningar istället. Att informera andra om svagheter med olika trädarte och risker med brister i kvaliteten på träd gör jag redan. Av de jag har kontakt med och som väljer sjukdomsbenägna sorter vet alla hur de kan minska riskerna och vad de ska reagera på.
Jag känner mig inte träffad av att vara en som "mörkar" med de kunskaper jag har.
thomaswahlqvist
05-04-2006, 07:13
Precis Cilla ni mörkar inte med era kunskaper. Både Big gardner och du är forumets hjältar, alltid intresserade och delaktiga i det mesta som rör detta forum, kul och bra tycker nog många med mig.
Big Gardener
05-04-2006, 08:36
Jag gissar att det inte är Cilla eller mig som Sven anser mörkar kunskaper. Men jag är inte riktigt säker vad vi diskuterar längre. Än är det kvalitet på jord, än är det resistens, än är det makthavare, än är det sortproblematik, än är det grannar som inte sköter sig.
Jag lägger ned för jag kan inte föra en diskussion om inte ämnet hålls någorlunda stringent. Det blir lite Goddag Yxskaft över det hela.
Tack ändå för berömet, Thomas. Det värmer.
Sven Karlsson
05-04-2006, 08:51
CITAT (Big Gardener @ 05-04-2006, 08:36) Jag gissar att det inte är Cilla eller mig som Sven anser mörkar kunskaper. Men jag är inte riktigt säker vad vi diskuterar längre. Än är det kvalitet på jord, än är det resistens, än är det makthavare, än är det sortproblematik, än är det grannar som inte sköter sig.
Jag lägger ned för jag kan inte föra en diskussion om inte ämnet hålls någorlunda stringent. Det blir lite Goddag Yxskaft över det hela.
Tack ändå för berömet, Thomas. Det värmer. Vem sa att tyskarna kunde leverera äpplen från vissa trä utan att spruta?? Krav brukar hålla hår att de är bäst men svenska kravodlare klagar på att de inte får spruta som tyskarna???? Sedan har alla det ansvaret att hjälpa nybörjare? Även om äppleträd. Svampsjukdomar är väl inget att ha ens i tyskland eller annat land. Är det ingen som har Anna eller Falläng De Jong ? eller vågar ni inte ytra er? Skriv till mig privat då. Jag vet att det i utbildningsleden finns OLIKA skolor men att behandlare motståndare som att tiga ihjäl är väl lite mindre bra. Sven
Hej Sven, Ska vi börja på ny kula? Jag tycker liksom Birger att det blir för många ämnen på en gång sammanblandat. Jo, jag vet att de hör ihop men just därför är det bra att särskilja dem lite också.
Berätta gärna när och var du hittar dina sorter Anna och Fallängen. Och hur det går med ymparna och alla dina enorma växthusprojekt. Och vad du lär dig om ympteknik. Och hur du blandar dina jordar, och vilka som går bra och inte. Och hur det går med bevattningen. Och vilka sjukdomar du får, i vilken grad och vilka sorter som inte smittas och vad du tror är orsakerna.
Samt allt möjligt annat som är intressant att veta om ditt enorma äppelprojekt!
Vad gäller just KRAV så är det aningen problematiskt vad gäller exempelvis äpplen. Svenska KRAV-odlare får inte spruta på samma sätt som ekologiska producenter i exempelvis Italien, Tyskland, Holland. Detta eftersom KRAV ställer hårdare krav. Vilket kanske är bra. Problemet som jag ser det är att de importerade ekologiska äpplena förses med KRAV-märkning! Trots att de inte lever upp till KRAVs standard. Detta eftersom KRAV är medlem av IFOAM (internationell ekologisk organisation) och förbinder sig att följa deras regler för märkning av grödor samt dessutom varit enda svenska certifieraren av ekologiska grödor i EU. EU-reglerna för ekologisk odling (förordning 2092/91) beskrivs på http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8800.aspxJag hade kanske hellre sett att dessa produkter märkts med EU-symbolen för ekologiska produkter. Nån som vet hur den ser ut? http://www.ekolantbruk.se/tidningen/artikl...304ekofrukt.pdf för mer info om KRAV och äpplen. För att kanske bli ännu mer off-topic, Sverige HAR nu faktiskt i dagarna fått ännu en certifierare av ekologiska produkter. Det är SMAK som hittills mest fokuserat på potatis. De kommer, som jag uppfattar det, att följa EUs regler för ekologisk certifiering och inte ha egna extraregler på samma sätt som KRAV. SMAK erbjuder dock också smak- och kvalitetscertifiering dessutom, och i det avseendet så kan de sätta striktare krav än KRAV. (www.smak.se) KRAV har dessutom flyttat certifieringen till ett dotterbolag, och kommer att kunna certifiera produkter utan att KRAV som förening är certifieraren. För övrigt : Jag tycker att handeln bör bli bättre att erbjuda trädgårdsodlare fler olika grundstammar, kan det verkligen vara bra att år efter år skeppa ut tusentals sorter som står på samma stam? Butikerna bör även bättre förklara vilka sorter som har diverse problem. Själv är jag stor vän av Transparente Blanche och kan inte tänka mig en trädgård utan den. Och hos oss är den relativt frisk.
Sven Karlsson
05-04-2006, 15:22
Äpplen i affären kommer från många länder och om någon nämner tyskland måste jag få mämna att vilkoren är olika i sverige och tyskland vilken sagesmannen inte gjorde. Om man besprutar lite så säljer dem kravmärkt och då är det koppar ock svavel som gäller och då kan man odla vilka sorter som hälst. Jag hade tanke på förebygande med mat olja och vatten. Eftersom det förekom gröna äpplen i sagesmanens inlägg så ringde ja Gränna plantskola att skicka ett färdigt träd av den sorten för att redan i sommar kolla den saken? För mig är nog allt ihop ett stycke från jord till det som blir när äpplet är uppätet eftersom det kan ske så enormt mycket. Om jag köper kravmärkt jord som ine godkänns så blir det vanliga äpplen. Om det är skorv på dem blir det jos. Om någon skriver en äpplebok så komer den in ochså. Sorten har ju betödelse som jag är krav odlare eller odlar på annat sätt. Inte lever vi så isolerat att våra odlingar inte påverkar grannar? Jag har inte velat jagas in i något hörn men ställer mycket större krav på en kunnig person än en mindre kunnig. Vilka jag lysnar på säger jag inte men allt prövas och lurar mig någon så blir den svårtrodd även om den har rätt ibland. Enligt EKO-frukt så är skorv ett svårt ekonomiskt bloblem och kostar mycker.Vad kostar mycket ? Skorvvanare och sprutning med svavel produkter?? Alltså ingår ochså äpplets behandling från jord till avfall? Om man frågar om hjälp så står det vem som hellst rätt att hjölpa till men den som ber om hjälp kanske vill kolla om rådet är bra eller om det finns bättre råd. Om Anna är så bra som Gränna plantskola säger kan bara de som har det säga Om det är gröna eller röda äpplen på det brukar synas vid mognad. Om Falläng De Jong smakar som Ingrid Marie men går i zon 6 så passat det mig bättre men är det inte rätt att berätta detta också? OM ni tycker så illa om det jag skriver så läs det inte. En dag är jag borta och då blir det tyst.
Jag tycker det är jättebra att du tipsar om sorter jag aldrig hört talas om, ifall ingen efterfrågar sorterna så får de ju ingen spridning. Tycker det är synd att svenska marknaden verkar domineras av så få aktörer. Gäller inte bara äpplen, utan även potatis och annan odling såklart.
Big Gardener
06-04-2006, 14:07
Återigen Sven, du bevisar bara med ditt senaste inlägg att du söker bekräftelse på din egen sanning eftersom du hela tiden hänvisar till folk som inte talar sanning eller ljuger. Jag vill hävda att det inte finns några lögnare i den här debatten, bara olika uppfattningar. Sen att du hänvisar till din kommande bortgång som en ursäkt till dina obalanserade uttalande är bara patetiskt.
Du hänger dig dessutom åt smågliringar vilket inte är särskilt kul. Att du ställer höga krav på kunniga personer är naturligtvis fullt acceptabelt, men då får du också räkna med att bli motsagd och jämka dina egna synpunkter. Du kan inte bara säga rakt ut att den och den personens råd är dumma utan att komma med något konkret motargument.
Jag har aldrig påstått att den tyska odlaren som jag nämnde inte använde kopparpreparat. Han var ett exempel för att visa min ståndpunkt som jag fortfarande står för: Att det går att odla ekologiska äpplen utan att hänge sig åt sortfaschism. Naturligtvis är de skorvresistenta sorterna viktiga, både nu och ännu mer i framtiden. Och många skorvresistenta sorter är på gång, det visar inte minst du. Men vad jag inte tror du riktigt inser Sven, är de enorma krav som ställs på den enskilda äppelodlaren från marknadens och handelns sida. Därav mitt exempel med "Gröna äpplen". Det hade ingen annan innebörd än att symbolisera handelns krav. Sätt dig gärna in i den problematiken så kan vi föra en diskussion sen.
När det gäller fritidsodlare är det visst så att vi alla gärna vill slippa svampsjukdomar. Men vi kommer alltid att ha sjukdomar som drabbar våra trädgårdsväxter och bara för att man väljer en sort som du uppfattar som skräp behöver det inte betyda att man är dum. För som Pirum själv skriver har han relativt friska Tranparent Blanche och det tror jag fler kan uppnå om de sköter sina träd bra.
Sven Karlsson
07-04-2006, 10:17
http://www.sjv.se/download/18.1f2e95f10311...olland+s+29.pdfJag är och läser danska och där lämnar man en del fruktsorter precis som andra dela av näringen. Jag är inte krav odlare för då var min urin ett gift men blandat med vatten tycks det fungera på äppleträna. Jag har gått över till våren och då får jag bara tid till att läsa och andra skriver mer intressant så jag läser det. Sedan är det bara 2 mån. till ymparna skall ut. Trevlig vår och sommar, Sven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|