Sven, jag är sanslöst trött på dig. Om du nu är så sjuk borde du ägna din kraft och energi åt att vila och inte hetsa upp dig över detta. Framför allt borde du verkligen hålla inne med detta du skriver, för i ärlighetens namn, tror jag inte du har koll på vad du pratar om.
Det är beundransvärt när du pratar om och delar med dig av dina erfarenheter kring olika sorter och grundstammar. Men när du går ut och vill att vi antingen ska byta ut alla sorter som i ditt tycke sprider sjukdommar eller tillämpa växtskyddsåtgärder, då får du ge dig! Jag kan inte ta dig på allvar när du påstår att alla sorter som drabbas av sjukdom skall bytas ut. Låt oss för ett kort ögonblick säga att alla tar dig på allvar och byter ut sina gamla sorter till nya "resistenta" sorter som alla har väldigt god motståndskraft mot alla sjukdommar du än pratar om. Efter det är gjort kommer vi ha en mycket stort utbud för resistensbrytning och den kommer att ske mångdubbelt snabbare än vad som skett om antalet träd hade hållits i liten skala.
Anledningen till att skorvresistensen till viss del har brutits i Tyskland och Danmark är att ingen har skyddat sorterna tillräckligt eller hållt tillräckligt hårt på det förebyggande växtskyddet. Därför förstår jag tillfullo när Äppelriket eller någon annan odlarorganisation håller hårt i någon ny sort som visar bra egenskaper och inte släpper den till Kreti och Pleti innan den är färdigtestad.
Det går alldeles utmärkt att odla ekologiska äpplen utan att hänge sig åt sortfascism. Jag kan hänvisa till en artikel som jag själv skrev i Viola våren 2004 där vi besökte en ekoodlare i Tyskland, Dirk von Augustine. Denna mycket duktiga odlare och visionär hade en helt vanlig sortsammansättning på 45% Jonagold och 45% Elstar och 8 % Holsteiner Cox, ungefär samma som vilken tysk konventionell odlare som helst. Han lyckades bra eftersom han trodde på sin vision om en hälsosam odling där träden mådde bra, istället för att pumpa dem fulla med handelsgödsel och växtskyddsmedel. Jag tror att samma tankegångar är fullt tillämpningsbara i Sverige. Träd i god balans, som beskärs rätt och håller en någorlunda god hygien behåller sin naturliga motståndskraft mot sjukdommar. Detta är ett mångfalt bättre vapen mot sjukdommar än att prata om att vi ska ta bort "sjuka" sorter eller använda växtskydd. Så, Sven, om du ska bli arg på något så bli det på den sämre hygienen som hålls i svenska fruktträd.
Vad gäller yrkesodlare av äpplen är detta en yrkeskår vars kunskap, ekonomi och organisation säkert kan förbättras. Men har du överhuvudtaget någon omfattande insikt i förhållanden som sker i en äppelodling? Har du någongång besökt en större äppelodling överhuvudtaget? Har du på allvar satt dig in i de odlarföreningar som finns runt om i landet och de diskussioner som förs kring sortproblematiken? På ditt yrande låter det inte som det, eller är du så paranoid att du tolkar minsta lilla fel som en konspiration.
Äpple har en kulturtid som spänner över 15-30 år med mycket små ekonomiska marginaler. Därför är det verkligen inte bara att plantera in massor av resistenta sorter utan att ha någon koll på hur etableringen, skötseln, beskärningen, förbyggande växtskyddet, kartgallringen, avkastningen, lagring, hantering, distributionen, marknadsföringen och hundra andra faktorer fungerar. Dessa faktorer måste du som odlare väga in innan du nyplanterar. Är du då en odlare med små ekonomiska marginaler inte fan satsar du på sort som dels är osäker rent odlingsmässigt och som kanske ingen i handeln vill köpa eftersom det är en grön sort.
Jag kan intyga att det pågår och länge har pågått försök på ett tiotal nya sorter. Detta sker helt i odlarnas egen regi och inom egna organisationer. Dessa sorter visar än så länge goda resultat vad gäller både motståndskraft mot skorv, avkastning och odlingsteknik. Dessutom ser sorterna mycket bra ut och smakar mycket bra. Så kom inte och påstå att odlare inte gör något eller att organisationerna inte har någon koll.
--------------------
|