Vad är det för träd? Har du en bild du kan lägga in?
Jag tycker väl att man ska vara försiktig med stora pampiga träd och tänka både en och fyrtiofem gånger innan man tar ner dem för det går ju inte att göra ogjort. Men om man är säker på att man inte trivs med trädet så ska man förstås fälla det. Vem tjänar på att man vantrivs med sin tomt i 25 för att man vill värna ett träd som kanske inte heller nästa ägare vill ha kvar? Hur vackert och gammalt än ett träd är så kan man inte anpassa sitt liv efter det.
Nu är jag förstås partisk eftersom vi just fällt en drygt 20 m hög lönn. Det stod i och för sig inte som vårdträd utan längs tomtens västra gräns men dominerade ändå tomtens utseende med sin enorma krona. Nu är det borta och det känns faktiskt bara bra. Det är så mycket ljusare utan det, för även om löven inte kommit än så skuggade det rejält. Vi våndades i flera år inna vi tog beslutet men jag är SÅ nöjd! Och i sommar ska det bli skönt att få lite sol efter kl 16 och förhoppningsvis några färre myggor ch fästingar när skuggan blir mindre.
Så, är ni säkra är jag för en fällning. Är ni nyinflyttade tycker jag ni ska vänta någon sommar eller ett par.
Lönnen som inte fins mer, hösten 2005