CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 16:13)
men hallå
det är samma sak som o lägga det i väskan för dom personer som är rädda så kan man lägga det i en burk eller i strumpan .
jag har inte sagt man ska lägga det i sin hund .
Nej, jag vet det. Det är vad som kallas en överdrift. Kan t.ex. användas för att visa att man tycker någon säger något som redan är dumt i sig, som att det är helt normalt att smuggla fröer i trosorna om man är rädd för tullen.
och jag jja tycker att man inte stöder en ilegall hgandel om mna tar hem 5fröer .
Ja, du har sagt det ett par gånger nu. Folk har svarat med samma sak: Många som tar med sig fem fröer blir fler än fem fröer. Tänk matte... multiplikationstabellen... 1*5 = 5. 2*5 = 10. 3*5 = 15...
hur många är ute och reser varje år...
nej jga tycker inte man ska ta från utrotningshotade väter men vanliga växter kan man ta .
Du läste ju inte artikeln som du själv länkade till, men delen jag citerade var inte på så många ord. "Paprika, solros, tomat, böna" står som exempel på utrotningshotade (OBS: också en överdrift!)
fröer som det är viktigt att ha sundhetsintyg på. Därför att det är inte bara är utrotningshotade växter som berörs av de olika importproblemen. Säger jordbruksverket, Odlas artikel, lagen och proffessionella växtimportörer här på forumet, men vad kan dom veta som du inte vet? (OBS: ironi!)
varför ska just dom fröerna va smittade med nåt . det är nog en välldigt liten riks att just dom fröna är smittaded med en sjukdom
Matte igen. På dina enstaka fem fröer är risken mycket liten, ja. Om fler än du tar in fröer, eller om du gör det fler gånger, ökar antalet som tas in, och på grund av det ökar den faktiska risken att få in sjukdomar. Då blir du en
del av ett större problem som även omfattar illegal handel: Det är inte
bara du som orsakar det, men problemet är uppbyggt av delar. Ja, det är faktiskt egoistiskt: Kommer något in så drabbar det fler än du, och det ska då alla riskera bara för att du inte vill betala för dina växter. Du verkar tro att din fönsterbräda är en fungerande karantän. Man undrar ju verkligen varför då inte alla karantäner sköts på så små kostnader om det är så enkelt (OBS: retorisk undran!).
sen har jag inte sagt att man ska rycka upp växter i botaniksa trädgårdar det tycke rjga är fel . jag menade bara att man kan ta fröer och rotskott och jag sa även förlåt å att jga kankse har sagt fel om det .
Du sa faktiskt inte bara att du tyckte att man ta frö och skott från botaniska (vilket du tagit tillbaka), du sade att du själv hade
gjort det flera gånger. Alltså vet vi av det vilken sorts människa som tar växter i botaniska. Eller hade du inte gjort det på riktigt?
men alla vanliiga familjer med barn gör det tar hem fröer å sticklingar
Det är ju annars konstigt att alla, alla,
alla tycker att det är ok att ta med sig växter och frön hem, men ändå är du den enda som säger det på vad jag antar är Sveriges största krukväxtforum. Och ingen förstår vad du säger heller, tydligen. Vi måste väl alla vara väldigt ovanliga då, eftersom det tydligen bara är du som är normal? (OBS: inte allvar!).
Sen föreslår jag att du tar upp folk som säger att du missköter dina växter med dom som verkligen har sagt det. Jag vet mycket lite om dina växter, pratar enbart om vad du säger om växtimport, och tänker inte svara för vad andra människor har sagt.