CITAT (Hamilton @ 03-04-2006, 18:52)
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 18:54)
då var det bara hamilton som sa att jag inte sköter mina växter
båda dom här två personnarna kan jätte mycket å är jätte snälla men den sista texten var kränkande .
sen så har jag sagt förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann . men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar
Ditt sätt att resonera i denna tråd (men även andra nya som du startat) tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
Detta har redan flera försökt att förklara för dig men tyvärr vill du inte "lyssna" och ta åt dig = Få mera kunskap. Men jag jag har INTE sagt att du är dum på något sätt. Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år......
Jag har INTE sagt att du missköter dina växter. Utan läs vad det står i stället. Samma sak här lyssna och ta till dig av vad andra skriver = Du får mer kunnskap. Sedan att växter dör och att man "misslyckas" med vissa, Det är lika för ALLA = De allra flesta av oss odlar begår misstag. Men tar man inte till sig ny kunskap så begår man samma misstag om och om igen. = De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling. Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår.
Detta har du också fått "beskrivet" för dig gång på gång men du vägara lyssna. OM du tar in växter som är "smittade" så är risken MYCKET stor att du sprider smittan vidare. Även om du odlar inne på fönster brädan. För du måste göra något med en planta som är sjuk eller "dött" = Stor risk att du sprider smittan vidare via avlopp eller kompost/sophög. Och sedan kan det vara för sent att göra någonting åt och vi KAN få en epedemi här i Sverige. Men detta gäller ALLA som "smugglar" in OTILLÅTNA saker till Sverige. INTE specifikt dig jag lyssnar . och tar åt mig kunskap .och vilka trådar har jag verkat okunig i för dom vill jag se nu .
du skrev så 'tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.'
det emans i mina ögon att jag inte kan nåt om växter
Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år
du skrev här att du tvilar på att mina växter hr det bra . du menade att jga tror att mina växter har det bra men att dom mår skit dåligt å vill dö typ .
och där skrev du inte evntuellt
Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år
utan
hur många växter som lever .
'De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.'
jag vattnade ihjäl dom hadde jga inte gjort det hadde dom levt .
men det var inge behandlig dom fick utan för mycket vatten på en gång inte hur jag behandlar mina växter .
sen med sjukdommar så många personer som tar in fröer i vårt land under månag år och än har vi inte fått en epdimii . alla våra trädgårdsväxter lever å krukväxter lever .
så jag säger igen ta med er fröer om ni vill