Hej och välkommen hit! Vad man planterar beror så mycket på vilka intressen man har. Jag skulle ha gjort grönsaksland med skuggtåliga grönsaker här, och odlat mängder av ätbara blommor. Och så skulle jag planterat ett träd förstås.
Mot grannen skulle jag gjort en luftig spaljé och om stället hade ljus blev det nog klätterrosor upp mot den. Eller ettåriga klätterväxter som klockranka. Och en liten klematis förstås...
Men till den här plätten kan man säkert anlägga ett litet iniwoodland också. Köpa torvblock, fylla på med jord och odla skogens skuggväxter. Lägga dit några stora naturstenar, gräva ned en liten damm och låta vatten porla i ett dolt system ned i dammen med en näckros. Låga barrväxter och ljung, strutbräken, pipranka, gullviva, vitsippa och en del annat som skogen bjuder på.
Vill man ha något enklare kan man första året köpa ett tioptal påsar slingerkrassefrön. Gräva upp plätten, stoppa i fröna och låta det svalla över i rött, gult och orange med fina blad. Nästa år har man egna krassefrön för två sådana plättar...
--------------------
|