De är förtvilade över att slänga ut 400-600:- på fruktträd som inte blir mer är tre år. Det frös ihäl ovan snön. Där var det stora kräftsåret. Den andra har sitt mer skyddat och det sitter på A2 och är en 10 år och börjar få små kräftsår. Sedan har han ett E-märkt Gyllenkrok Astrakan men det är friskt och bara tre år. Alla i byn ser med förskräckelse på att mina träd skall dö som alla andras som försökt. Så långt jag kan se är det sorken som tog ett tjugotal träd för en som sattsade för en 15 år sedan( Före min tid här) men många av de andra har bara sattsats på ett eller två träd och gett upp sedan. Vad säger man? Jo här är det bara sand och då måste alla träd vattnas annars luras de en torrsommar att slå på fullt och så kommer kraftig frost i aug. så fryser de ihäl och dör året där på. Det är det enda jag kan se för de följer rådet att ha öppet vid träna och bra jord en meter djupt. Zon 5 är det här och då borde TB klara sig bra men ej. Därför kommer jag att sattsa på ett 30 tal finska och ryska sorter för att de skall få tillbaka tron på fruktträna men det blir småträn för alla är gamla i denna by. Jag tror att man alltid skall sattsa på det bästa och i dessa bygder passar nog bara frukt som kan ätas och göra mos på. Första svåra frosten kommer i mitten till slutet av aug. och täcker man träna med fiberduk så klarar man den och nästa kommer i mitten av sept. och då får man ta dubbel fiberduk för den brukar bli ner mot -10 grader en tre dagar. Nu kanske du förstår varför bara småträd går här. Vem vill lägga ner så mycket arbete för stora träd och få inget?? och man satsar bara på friska träd. Nu finns det många sjukdomar än svampsjukdomar på fruktträna men en del slipper vi här uppe. Skorv går att spruta bort eller sätta plast över mjöldaggen kan frysa bort vissa år. Därför används p.j.Bergius som bra träd när det är kalla vintrar. Vi har bra samverkan i byn drog in bredband med egna krafter 1,8 milijoner kostade det + massor med eget arbete. Men byn kommer väl att dö ut om 20 år om inget händer och då satsar vi lite till mans men sjukdomar tar oss en efter en. Min satsning är fruktträd för att dra hit folk. Jag har inte fått bygglovet till växhuset men det blir på 30m2 och det skall sitta på det gamla men en del träd har skadas vid bygget. 20m2 har nu tak på sig och 80 träd skall få plats där (Zon 3-4 träd) men solvärmen ute blev då vattentanken blev för dyr. Sedan detta med resistenta arvsanlag?? Det verkar vara svårare än vanligt på detta område. Men det var så att på bakterinivå var det sjukhusens renlighet som var av görande och om svampsjukdomar så är inte alla arvsanlag dominanta. Därför är det lättast att ta bort det sjuka för att minska risken att de skadas men vem bryr sig. Gör du? de som tjänar mest är de som gör de kemikalier som alla andra länder sprutar med EKO-odlarna i EU sprutar 1 gång koppar på våren 5-9 gånger med svavel samt 1 gång med koppar på hösten Vad de andra sprutar med är nog värre men vi äter väl utlänsk frukt snart både sommar som vinter väl sprutade och vad spelar et så litet land som sverige??????? Vi är inte ens med när de stora talar även att jag vet att vi i sverige korsar en del udda sorter med bra resultat men svrriga får EU-pengar för att lägga ner fruktodlingen så varför göra det bästa av saken när det inte behövs. Italien vill sälja och alla andra så köp besprutad frukt och det förtjänar vi. (Som man bäddar får man ligga) (Mina är i växthus och sprutas med matolja och vatten. Vi får se om 10 år hur det går. Kanske det är Norrfors persikobyn i sverige. Tack för ett trevligt samtal Men Anna verkar vara en bra sort om plantskolan håller vad de lovar Röda friska äpplen utan insekter. Det är för bra för att vara sant och det var därför jag ville höra med den som har sorten om det stämmer. Jag får det om tre år.
--------------------
|